sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תרגיל - 4 המתמטיקה היא מערכת קוהרנטית , עקבית , של ידע העקביות היא אחד השיקולים החשובים בעת הגדרת מושגים וכללים חדשים במתמטיקה . בשלב זה של היחידה נתייחס לעקביות כאל אחד המאפיינים של המתמטיקה . במקורות לאי עקביות בחשיבה מתמטית ובדרכי טיפול בהם נדון ביחידת הוראה נפרדת . בתרגיל 4 אנו דנים בהגדרת . ( -1 )( -1 ) = 1 נזכיר כי , ( + 1 )( + 1 ) = 1-1 = 1 וכן כי . ( -1 )( + 1 ) =- 1 באופן טבעי נגדיר את ( -1 )( -1 ) כ 1 או כ .-1 אילו בחרנו ב ,-1 אזי-0 = ( - !)[( + !) + ( -1 )] = ( -1 )( + 1 ) = [(! - ) + ( = ( -1 ) ?) ( -1 ) = ( -2 ) ומכאן , 0 =-2 וזה בוודאי אינו נכון . בחירת ( -1 )( -1 ) = 1 אינה מניבה סתירה מסוג זה . ניתן באופן כללי לדון בהגדרת כפל של שני מספרים שליליים : ? . { a , b > 0 ) ( -a ) - { -b ) - + ab norm הפורמלי פשוט ומובן , שכן הוא מסתמך על חוקים קיימים ומוכרים ועל הרצון לשומרם . מחד גיסא , השימוש באיבר הנגדי ובחוק האפס נותנים : ( -a ) ? [( + b ) + ( -b )] = ( -a ) 0 = 0 מאידך גיסא , שימוש בחוק הפילוג מביא אותנו לביטוי : ( -a ) ? [( + b ) + ( -b )] = ( -a ) ? ( + b ) + ( -a ) ? { -b ) = ab + ( -a ) ( -b ) שמירת העקביות מחייבת : ,-ab + ( -a ) ( -b ) = o ועל פי הגדרת מספרים נגדיים ( שני מספרים שסכומם אפס ) . ( -a ) ? ( -b ) = + ab : דוגמה נוספת להפעלת שיקול של עקביות בהגדרת מושג חדש היא הרחבת מושג החזקה למעריך שלם לא טבעי . מומלץ למורה לדון בסיבות להגדרת a ° = l ואי הגדרה של . 0 ° למשל , אס נתבונן בהגדרה 0 DpTsnn ( a ? t 0 ) a = 1 הפורמלית הפשוטה היא : ' מחד גיסא : — a mm = a ° מאידך גיסא : = 1 a m a m 0 מסקנה : מטעמי עקביות יש להגדיר . « = 1 ואילו את 0 ° הוחלט לא להגדיר , שכן , על פי הרחבת הכלל הקודם לבסיס 0 נקבל , 0 ° = 1 ואילו על פי הרחבת הכלל 0 " = 0 לכל n טבעי , לגבי מעריך , 0 נקבל 0 ° = 0 ( כל מספר בחזקת 0 שווה 1 לעומת 0 בחזקת כל מספר שווה . ( 0-ל כיוון שאין סיבה להעדיף אחת מהצעות אלה , הוחלט לא להגדיר את . 0 ° בהמשך ניתן לדון גם בסיבות לאי הגדרת החילוק באפס , או מדוע לא הוגדר חיבור שברים על ידי חיבור מונים וחיבור מכנים ( בדומה להגדרת כפל בשברים . ( ראו דיון בדף עבודה . 5 דוגמה נוספת לעקביות בהגדרה מתייחסת להגדרת המושג עצרת . ראו תרגיל 2 מתוך התרגילים הנוספים .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help