sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

וחד ממדית – גם בקרב אלה שמסכימים עם מסריו של הסיפור השליט , וגם בקרב אלה שמתנגדים להם . אבל הסיפור הציוני , כמו כל סיפור היסטורי טוב , מלווה בקולות שונים ומלא סתירות פנימיות , סתירות המתגלות לפעמים אפילו אצל אותו אדם עצמו . עדנה גורני מביאה לנו ספר אישי אמיץ , בניסיון ראשון מסוגו בארץ לחבר בין תחומים שנראים לכאורה כשונים בתכלית – ציונות , פמיניזם , פלסטינים , טבע – אבל בעצם קשורים זה לזה . בשפה שהיא לעתים פואטית , היא מראה לנו כיצד הדרך שבה ראתה “ הציונות” את הטבע , את הילידים , ואת הנשים ניזונה מאותן הנחות ערכיות . אפשר לטעות ולראות את הספר כעוד ניסיון לגלות את הצדדים השליליים בהיסטוריה הציונית . גורני אכן ביקורתית עד מאוד . אבל הספר אינו על ההיסטוריה הציונית , אלא על סיפור ציוני , סיפור אחד מתוך סיפורים מתחרים , אך סיפור שבמשך השנים הפך להיות “ , ”הסיפור ב”הא” הידיעה , אשר השתיק וממשיך להשתיק את הסיפורים החלופיים , וכך חוסם את האפשרות לבנות עתיד על בסיס אותם סיפורים מושתקים . בדומה לשאמה , גם גורני טוענת שיש בתרבותנו יותר מאשר סיפור אחד , ובחלקו הראשון של הספר היא עושה ניתוח של שני מסמכים , שונים מאוד זה מזה , המתארים את עמק החולה , אבל בעצם , הם משמשים כראי המשקף הנחות תרבותיות שונות ואף מתחרות . סיפור אחד היה כבר אז , בימי ייבוש החולה , בדרכו להיות “ ה”סיפור המרכזי , והסיפור האחר , שמבשר דרך אחרת להתייחסות לטבע ולאדם , נדחק לשוליים . עבודתה היא ניסיון לחשוף את ההנחות הבעייתיות של סיפור אחד , על מנת לערער על סמכותו , ולשקם סיפור חלופי , על מנת לאפשר לו להשמיע את קולו , לאפשר לו להשפיע . הדרך לבניית מציאות אחרת , כך היא גורסת , אינה לבטל את סיפור העבר , אלא להתנתק מהסיפור ההגמוני ולהתחבר לסיפורים אחרים לגיטימיים מתוך תרבותנו המשותפת , ובאמצעותם לפתח דיון הוגן יותר , צודק יותר , אנושי יותר . הפוטנציאל קיים , אך דורש מאיתנו להשתחרר מן הקסם והפשטות של הסיפור האחיד .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help