sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

כי דמיוניים ככל שיהיו הגנים הפורחים , אין זה מן הנמנע שבסופו של דבר נמצא שמקפצות בהם צפרדעים ממשיות - התפילות לאלוהים מובילות לתוצרים ממשיים . ולמה הכוונה כשאנו אומרים , שעל היועץ להתייחס אל מחול השיטות כאל תופעה ארגונית ? הכוונה היא לא אחרת מאשר לפעול בייעוץ מן המקום אשר ממנו אין הארגון נשקף , כי אם כמה שנמצא בסופו של דבר בצד של האילוזיה , כלומר - בצד של המציאות ; דהיינו , הארגון בסופו של דבר איננו . מה ש"ישנו" הוא מעשים של סובייקטים , אשר מקבלים את מעמדם בתוקף סדר סמלי כלשהו אשר מעניק למעשיהם משמעות . סדר סמלי , שאחוז בצורה מיוחדת באותו מעגל דמיוני שמהווה את המציאות הארגונית - הפנססמה הארגונית , המורכבת בימינו מן האידיאולוגיות של היעילות , התועלת , התכנון , ובעיקר מן הפ 0 ה-מורגנה של הכסף . יש בכל אלה כדי להבטיח ליועץ הארגוני תעסוקה ללא סוף , כי כל המקסמים הללו , מחשבות השווא הללו , מבוססים על כך שהם סובבים בדיוק סביב מה שאיננו - סביב מה שיהיה תמיד בגדר החסר . על כן , מה שממש בארגון הוא דווקא מה שחסר בו - חסר לו . אין פלא , על כן , שהשפות אשר מתפתחות בתוך הארגונים למען ארגונים הינן שפות של "יש" ושפות של הוויה , כאילו הארגון מסומן באמצעות מה שיש לו , ולא באמצעות מה שחסר . ומהם כל אותם מתכונים , שצוינו לעיל ? אין הם יותר מאשר הביטויים המתעדכנים ביחס למוטרדות , שתמיד היתה ותמיד תהיה , של הללו אשר מתמקמים במקומו של "האדון" ביחס להתענגות של . "העבד" כי מיהו האדון , אם לא זה אשר תמיד ינסה להשתלט על האובייקטים של העונג של העבד ( כספו , אשתו , זמנו , חפציו , צרכיו , וכוי . ( במובן זה , כל אותם מתכוני התארגנות - מודלים של עבודה - שואפים לפתח עבד , שהתענגותו היא אובססיבית , אובססיבית עד כדי הסטריה , ביחס לציווי של האדון : לדייק בזמנים , להקפיד על הנהלים , לאהוב את המוצר ולדבוק בו , לא לאפשר את הטעות , לפעול מתוך בקרה עצמית , ניהול עצמי , פיקוח עצמי ( שיש להבינם כבקרה על העצמי , ניהול של העצמי , פיקוח על העצמי , וכוי . ( כל זאת , כמענה על חרדתו של האדון במאבקו על ההתענגות של "הסובייקט הארגוני" - שהוא לא אחר מאשר העבד המודרני . בהתפקדות של היועץ בתוך קהל המתפללים ניתן תמיד להבחין בנצנוץ , בזיק המיוחד שבמבטו ; אותו מב 0 שכנראה כבר הופיע פעם , לפני אלפי שנים , בהסטוריה של האדם , ומאז לא נעלם ; אותו מבט , שמאחד את כל הסובייקטים במסגרת הפסיכולוגיה של ההמון , ואשר הופך אותם להמון המורכב מאקסמפלרים שצועדים בסך , ולכולם אותם פנים ואותו ריגוש - הריגוש מן ההבטחות המענגות של האובייקטים הדימיוניים אשר נחנו בשפע של מוחשיות . זה כנראה היה המבט על פני האליל . נוכל למצוא אותו ואת החינגאות והפולחנים בכל המקומות שבהם מוצב עגל הזהב בגרסותיו המודרניות השונות . יותר מששימש עגל הזהב אמצעי להפחתת "החרדות הקיומיות" הוא שימש מסמן של התענגות אחידה ; בדיוק כמו שמשמשים בימינו הטלוויזיה , דיסנילנד או הפיצריות - כולם מתענגים מאותם דברים ובאותו האופן , כשהווריאציות כבר כלולות מראש במוצר הצריכה . זהו המיתוס של ה"כולם" - כך עושים / עושות כולם / ן . " כך עושים כולם" - האחדה זו של דרכי ההתענגות , יש בה כח ; יש בה הכח של הפסיכולוגיה של ההמון ושל האוניברסליזציה של שיח המדע . הנה הדבר שהשתלט על הפרקסיס הייעוצ , שנכבש על-ידי האידיאליזם הפסיכולוגי ועל-ידי האידיאליזם המדעי : שיח האוניברסיטה והשיח של

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help