sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המונח , Me-Ness כלומר אניות — האני במרכז . בתוך הקפסולה צומח לו אני הסומך אך ורק על עצמו . Me-Ness-n הוא התופעה הקיצונית שהפוכה לתופעת . One-Ness-n האחדיות היא הקצה של ה"אנחנו" בלא לאפשר שום ביטוי אינדיבידואליסטי ליחיד ; האניות ( Me-Ness-n ) היא המנגנון ההפוך , המקום שבו היחיד מרגיש מנוכר לחלוטין לחברה או לקבוצה שאליה הוא שייך באופן פורמלי . במצב זה ידגיש היחיד את האני שלו , ולא יכיר בערך הקבוצה . הוא מרגיש שהאני שלו הוא החשוב ביותר , עליו הוא רוצה להגן , ובתוכו הוא רוצה להתבצר . מול החברה הסוערת העוברת שינויים כה מהירים , נעשה עבורו מסוכן להישען על מבנה חברתי כלשהו . היחיד נדחף יותר ויותר אל המציאות הפנימית ואל הכחשה של המציאויות הקשות הכרוכות בסביבה החיצונית המאיימת . אדם נכנס אל האני שלו כמו אל חדר אטום , ומאמין — למרות כל הפליטים וכל חסרי הבית סביבו — שביתו של האדם הוא מבצרו . כהנחת יסוד הוא מניח שאם יאטום את עצמו מלקלוט את הסביבה וייאחז בעצמו , הוא יצליח לשרוד . זהו מצב שבו המציאות החיצונית מוכחשת . כלומר , אדם יכול להיות חלק מקבוצה ולהתנהג באופן אנטי-קבוצתי ; להיות חלק מארגון ולהרגיש שהוא פועל בנבדל מן הארגון שלו . עמדה זו באה לביטוי גס בכך שכאשר קורים לאדם דברים טובים הוא מסתיר אותם מפני קבוצתו , שמא ייקחו ממנו את הטוב שהשיג . גם הטוב אינו נפתח למשא ומתן ונותר חסוי וסודי . תהליכי הכחשה כאלה התרחשו בשנים האחרונות במספר מדינות מתועשות , נוכח מיתון קשה ( למשל בארגנטינה , באוסטרליה , בארצות-הברית ובבריטניה . ( בארגנטינה פגע המיתון במעמד הבינוני עד שמעמד זה הלך ונשחק . האבטלה בכל המדינות האלה גדלה ; מקום העבודה הפסיק להיות מקום בטוח . תהליכים דומים קורים בישראל במצב של שיעור אבטלה גבוה . אפשר לדבר על תהליך של הכחשה המלווה בניתוק , ולומר כי ככל שהסביבה נעשית פחות יציבה ופחות בטוחה , כך ייטו אנשים ליצור יותר נתק בין החוץ לבין הפנים . כתוצאה מהמצוקות ברמה החברתית , נגלה התנהגויות בעלות אופי סכיזואידי גם אצל אנשים שמבנה האישיות שלהם אינו בהכרח סכיזואידי . בשל תנאי הסביבה הקשים ובשל התנאים הפוליטיים והחברתיים למדו בני אדם להתנהג באורח המנותק מהסביבה מבחינה רגשית . כך נוצר מעגל מתגבר של ניכור , של חוסר מעורבות בסביבה ושל צפייה אדישה בכאבו של הזולת . המחיר על ניתוק רגשי זה כבד , משום שבדרך זו אנו מצמצמים את עושר הקשרים שלנו עם העולם סביבנו . כך מצטמצמת גם ההתנסות בלמידה חווייתית ונפגעת יכולתנו להסתקרן . אנו נסגרים בתוך בועה . בתערוכה שהתקיימה בספטמבר 1997 בקיבוץ בארי , שנשאה את השם "נתיישב , "ונקום הציגה האמנית יעל כ"ץ-בן-שלום עבודות שבהן הראתה את שחיקת ה"אנחנו" והדגישה את הנתק הטרגי שבין האדם לסביבתו . באחת העבודות הוצג משטח גדל-ממדים , צבוע בלבן . בחלק העליון של העבודה מופיעות שתי מילים — Room Service — הכתובות בכתב קטן יחסית לקיר הגדול . בקיר הסמוך כחלק מעבודת , 'קולאז הופיעה שלוש פעמים הכתובית "Do not disturb" שתי אמירות אלה , הלקוחות מהזיארגון האוטומטי של בתי מלון , מייצגות את הניכור שבין האדם לסביבתו . המשאלה של האני היא להיכנס לחדר אטום , לקבל את הסיפוק המידי ולא להיות מוטרד על-ידי העולם המעיק שמסביב . היחסים בין בני אדם במצב זה מאופיינים בנתינה ובקבלה של שירות . לפי עבודה זו , האדם מחפש מקום מבודד להניח בו את ראשו . בעבודה תואר מצב אנונימי אשר חסרים בו סממני זמן ומקום . זהו הלוך נפש נטול סממני היסטוריה ונטול זיכרונות . זהו מקום ארעי , חסר מיקום , חסר שורשים , המייצג את הנתק של האדם מקרקע המציאות ואת ניסיונו להתבצר בתוך עצמו . הנחת היסוד של Me-Ness-n היא הרצון לפתח תרבות של אנוכיות , תרבות שבה המציאות היחידה היא המציאות של האני , תרבות שבה הצורך הבסיסי הוא להימנע עד כמה

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help