sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כלים בעבודה להלן תודגם עבודה ארגונית קבוצתית המתייחסת לשלושת הממדים : האישי , הביךאישי והחברתי , לרבות ההיבטים הלא מודעים הקיימים בכל אחד מהם . זאת מתוך תפיסה נרטיבית דיאלוגית . יובאו שתי דוגמאות , שכל אחת מהן מתמקדת במשתתף אחד מתוך קבוצה של מנהלים . האחת היא קבוצה של בעלי תפקידים בתנועה הקיבוצית , והשנייה היא קבוצת מנהלים בדרג ביניים בחברת תקשורת גדולה . כעבודה בקבוצות מסוג זה נעשה שימוש בארבעה כלים מרכזיים , כשכל כלי מהווה מרחב לחקירה . השילוב בין כל המרחבים מכוון לאפשר ביטוי של חומרים מהלא מודע ולבירורם . כולם כלים המאפשרים ביטוי חופשי , לא מעובד ולא מושכל של הנרטיכה של הנועץ , של האופן שבו הוא תופס את עצמו בארגון . א . ציור : בתחילת העבודה של הקבוצה מתבקש כל מנהל לצייר את האופן שבו הוא חווה את עצמו בתוך תפקידו , ואת האופן שהוא חווה את הארגון שבו הוא חי . ההנחיה היא להשתמש עד כמה שאפשר בדמיון ולצייר את התמונה בצורה מטפורית . הנחת העבודה מאחורי כלי זה היא שהמטפורה פותחת צוהר לתהליכים משניים חבויים ; המטפורה מסייעת בהתרחקות מהקונקרטי והידוע , במגמה להתקרב אל הלא מודע . ב . אסוציאציות : כאשר משתתף עובד בקבוצה הוא מניח את הציור שלו על הרצפה במרכז החדר . הוא מתבקש לשכת בשקט , וכל יתר חברי הקבוצה מעלים אסוציאציות לציור שלו . הנחת העבודה לגבי כלי זה היא : האסוציאציות מהוות מקבץ , שכמו חלקי פסיפס הן מרכיבות יחד תמונה סמויה מן העין , השייכת לעולם המשותף ולארגון המשותף שבו חיים המשתתפים , ונותנת בכך ביטוי ללא מודע החברתי . ג . אירוע : בתחילת העבודה של הקבוצה מתבקש כל משתתף לתאר בכתב בפרוטרוט אירוע מחיי הארגון , שהוא עצמו היה מעורב בו , ושהתרחש כחודשים האחרונים . עליו לפרט מה קרה , מה עשה , מה אמר ואיך הרגיש , כשהוא מביא את סיפור המעשה בלבד . הנחת העבודה כאן היא : האירוע שנבחר אינו מקרי , ומהווה דגימה שיכולה לחשוף תהליכים השייכים למכלול . ד . התהליך הקבוצתי כאן ועכשיו : הנחת העבודה היא שכאשר יושבים אנשים בקבוצה ועוסקים בחומרים רגישים הלקוחים מחייהם בחוץ , יתרחש תהליך קבוצתי ספונטני , שניתן לזהות בו יסודות המשחזרים בצורה חיה התרחשות מורכבת ורגשית שקרתה במקור במקום אחר . אם נשים לב ונפתח ערוצים בתוכנו , נוכל לחוש — ונוכל להראות לקבוצה — שהתכנים שמביא משתתף מבחוץ שבים וחיים בחדר תוך כדי הסיפור שהמשתתף מספר . ללמידה חווייתית זו חותם חזק על משתתפי הקבוצה , והיא כלי מרכזי דרכו חווה המשתתף את הדברים שנית , כאן ועכשיו , וגם לומד על כך . 1 בכל קבוצה כזו יש 15 משתתפים . פעילות הקבוצה מתנהלת במשך יומיים וחצי מרתוניים מבוקר עד ערב , ולאחר מכן לאורך יום אחד נוסף מדי ארבעה חודשים . קבוצת המנהלים העובדים בחברת התקשורת מונחית יחד עם מנחה נוספת . המנהלים בעלי התפקיד בתנועה הקיבוצית מונחים על ידי מחברת המאמר בלבד . מטרת הקבוצה הוגדרה באופן זה : להרחיב את התוכנות של המנהלים ביחס לתהליכים המתרחשים ברמת הארגון , הקבוצה והפרט .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help