sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הלא מודע . ניתן לכנות את הטריטוריה המכילה תהליכים אלה בשם "הטריטוריה של הלא מודע , "החברתי הקיימת נוסף לכל מה ששייך לעולם של הלא מודע האישי . הראשון שהשתמש במונח הלא מודע החברתי היה פרום . ( Fromm , 1930 ) אך המונח לא זכה אז להתעניינות רבה . הדברים שהתחילו להתרחש אז באירופה כנראה עוררו חרדות הגדולות מכדי שיגיעו למודע . המונח זכה לרענון ולתשומת לב מחודשת לאחר מלחמת העולם השנייה , ולא מעט בעקבותיה . ביון פרסם ב 1948 את ספרו "התנסויות , "בקבוצות שבו הוא מדגיש את קיומה של הישות החברתית הלא מודעת . הוא מצביע על תהליכים המתרחשים מתוקף קיומה של קבוצה , תהליכים שהיחיד כיחיד אינו יכול להשפיע עליהם ושאינו מודע להשפעתם החריפה על התנהגותו ועל רגשותיו . כיוס עוסק הופר 1982 ) , ז 6 קקל (^ במושג של הלא מודע החברתי . הוא מציין שהתרבות שבה אנו חיים נחווית על ידינו גם ברמות שאינן מודעות , כשהיא באה לידי ביטוי בתוכנו באמצעות פנטזיות , מיתוסים ואמונות . הופר מדגיש כי חשוב להבחין בין המושג היונגיאני של הלא מודע הקולקטיבי , לבין המושג של הלא מודע החברתי . לפי יונג קיימים ארכיטיפים הנמצאים בתשתית החברה ומועברים כאופן תורשתי מדור לדור , כשהם מצטברים בלא מודע הקולקטיבי . אצל הופר הכוונה היא למושג דינמי ומשתנה הנמצא בפעילות אינטנסיבית של כאן ועכשיו . לדוגמה , בהיותנו חיים בחברה החשופה לטרור , אנו עוברים סוג של טראומה חברתית אליה אין אנו מגיבים ישירות . הופר שואל מטוסטין את מנגנון האינקפסולציה וטוען כי כשם שהאוטיסט מתגונן מפני הצפת גירויים על ידי אינקפסולציה , כך גם קיים מנגנון זה במרחב החברתי . מול טרור המציף אותנו בחרדה בלתי נסבלת , אנו מגיבים כחברה בכניסה לתוך סוג של בועה , ומתנהגים כאילו כל זה מתרחש רק מבחוץ . באותו רגע אין אנו מודעים לאופן שבו אירועים אלה מחלחלים לתוכנו . הרבה מרישומן של חוויות אלה מצוי בלא מודע . לורנס , שהוא יועץ ארגוני העובד במתודה פסיכואנליסטית , טוען כי המרחב של הלא מודע החברתי בא לידי ביטוי בחלומות . הוא פיתח דרך עבודה שבה אנשים מספרים את חלומותיהם בקבוצה ומנסים לחשוף את ההקשר החברתי של החלומות הפרטיים . לחלום יש רובד אישי , אך ניתן לזהות בו גם רובד השייך לחברה כמכלול , שבתוכה הפרט גדל וחי . הפסיכואנליזה של הארגון חייבת להתייחס לכך שכל מערכת מורכבת מתת מערכות המשפיעות זו על זו . כך , בעבודה ייעוצית במסגרת מחלקה אחת בתוך ארגון גדול - ראוי לברר מה הארגון מפקיד במחלקה ספציפית זו , מהם תפקידיה הסמויים וכיצד הארגון משתמש בה לצרכיו . כשנעשית עבודה מול יחיד בארגון , בתוך תהליך ייעוצי , נשאל אותו ואת עצמנו בתוך איזה הקשר הוא יוצר את הטקסט שלו , ונחקור יחד איתו את "הארגון . "שבמחשבתו הדיאלוג עם הקליינט הוא המשימה המרכזית בעבודה הייעוצית הפסיכואנליטית . הדיאלוג תמיד נמצא בסכנה . מאחר שדיאלוג כרוך בלבטים ובסימני שאלה , וזאת נוכח מצבי לחץ וחתירה לתכלית , קשה לשמר אותו בהקשר הארגוני . לורנס טוען כי הסכנה התמידית שבה נתון הדיאלוג נובעת מהפיתוי להישאב לתוך הפוליטיקה של הישועה . ( the politics of salvation ) קליינטים מפתים את היועצים להיות מושיעים , ובכך להציע להם מענה מלא . יועץ שנמנע מישועה , חותר לקיים דיאלוג ולפעול מתוך פוליטיקה של גילוי . ( politics of revelation ) בזו , הנחת היסוד היא שדרך השיח עם הקליינט תיווצר תובנה . אולי התובנה של הקליינט תביא לשינוי , אך אין זה שינוי שאפשר לתאר או לקבוע אותו מראש . זה שינוי בלתי ניתן לניבוי , ורק הקליינט הוא שיוכל לממשו .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help