sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אחד השימושים בזרות המסויימת של היועץ לארגון הוא באפשרותו "לא לקבל" את התבניות הכמו אקסיומטיות שמוצגות בפניו במפגשים הייעוצים , לזהות פערים בין מבנה פורמלי לבלתי פורמלי , ולחשוף סתירות אינהרנטיות ופרדוכסים . ואכן לא פעם , מתחת למבנה אחד יכול להסתתר מבנה אחר , שונה לחלוטין . המבנים הגלויים וחלק מהתפישות השכיחות בשדה הארגוני ( לא פעם מתוך רצון להדגיש סדר , שליטה ובקרה ) מנסים ליצור סדר מלא , ולכן גס נכשלים באופן חוזר ונשנה . ניתן להציע הקבלה בין פעולת המבנים השונים בארגון לבין הפעולה הבו זמנית של המודע והלא מודע . פרויד התמקד באפקטים הדינמיים של הלא מודע , באופן שבו מה שמודחק צף ועולה . דבר זה מתברר בעיקר באמצעות השיח . באופן דומה אפשר לשאול על היחס בין המבנה הארגוני הגלוי למבנה הכלול בדיבור . ניתן לעקוב אחר שרשרת המסמנים ולחפש בה חוקיות וסדר , לרבות חיפוש המירווח בין המילים . בארגון , וכמובן לא פעם גם במפגש בייעוצי , הדיבור השכיח הוא רפרנסיאלי , כדי להשיג משהו . נחוץ לספר סיפורים , כדי לקשור בין הדיבור לעבודה , ואלה תמיד מופנים אל מישהו המזוהה כרלבנטי על פי המבנה . בקשר הייעוצי הדיבור מכוון אל היועץ , אך עניינו הוא הפעולה הארגונית . עם זאת , כמובן , גם כשהנועץ מדווח על התרחשות ארגונית , הדיבור אינו זהה למה שהיה וההתרחשות היא מתוך הראייה שלו . עבודת היועץ איננה בחקר העובדות לאשורן אלא בסיוע לברר את מה שנמצא בדיסקורס . כאן יש חשיבות לבירור הקשר בין המשמעויות הנקשרות בהתרחשויות הארגוניות לבין מה שמופיע בשיח של יועץ ונועץ שהרי מה שמוצג ליועץ באופן שכיח הוא בגדר תבנית שמתקיימת בדיבור , לעיתים באופן גלוי ולעתים באופן משתמע : ] למשל , אתה תציע ואנחנו נדחה . ם למשל , אתה תאמר ואנחנו לא נבין . 1 למשל , אתה תקבע עבורנו מה נכון ומה — לא . לא פעם נוכל ללמוד על ההתפתחות בייעוץ מתוך ההתפתחות שחלה בתבנית הדיבור . היועץ — נמצא בתור מי שמקשיב , ושאליו מופנים דברים . אין הוא דבר כשלעצמו . דרכו הנועץ מכוון את עצמו לזולת כדי לדעת את האמיתות של דבריו . ( Lomaire , 1977 ) הוא משהה תגובה , על בסיס קשב ומתוך מיקוד בנאמר ובירורו . בפעולתו נחשף באופן שכיח מתח בין המגמות הסותרות של אימפרסונליות לפרסונליות . כמו בשפה , שרק דרכה אנחנו יחידים ורק דרכה אנחנו מובנים . בתהליך זה ניכר כוחה של "הנחת הידע" שיש ליועץ ( ליגיל , ( 1992 וההמחשה איך הפיקציה , להבדיל מהריאליה , עובדת . כמובן זה הייעוץ מציע סוג קשב שזוכים לו רק ביחסים הראשוניים ובאהבה . לא פעם זהו גם יחס מתקן , שמתפקד כמשהו מותאם יותר או שחסר היה במבנה קודם . עם זאת אין לקשר הייעוצי בארגון מעמד אלא ביחס להוייה המבוררת , שהינה מחוצה לו . מראי מקום . 1 דהאן , ג . , ( 1996 ) ה"מציאויות" השונות של הייעוץ הארגוני , אנליזה ארגונית , , 2 עמי . 12-5 . 2 לעיל , פ . . ( 1992 ) העברה בקליניקה הלאקאניאנית , הסמינר של השדה הפרוידיאני . . 3 לוי , א . , ( 1996 ) העבודה עם היהעברה' בפרקסיס של הייעוץ הארגוני , אנליזה ארגונית , , 2 עמי . 41-34 . 4 קייסמנט , פ . , ( 1995 ) להוסיף וללמוד מן המטופל , תל אביב , דביר .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help