sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

הוא בתחום האסטרטגי , בסיוע לחברה העסקית להכיר ולהעריך את המתרחש סביבה ולתרום לתכנון הפעילות וההיערכות לשנים הקרובות . מהו האתגר שעמו מתמודד המודיעין ? במודיעין הלאומי , כמו במודיעין העסקי , גורמי האיסוף מצליחים בדרך כלל להביא מידע מספק ואף משמעותי , המסייע להעריך נכונה את האיום ואת משמעותו . מודיעין בתחום העסקי תחרותי , שלא כמו המודיעין הלאומי שלרשותו עומדים מידע סודי וייחודי ומשאבים גדולים מאוד , מקפיד לפעול על פי החוק , ופעילותו מבוססת על מידע גלוי , אך אין בכך משום יצירת קושי מיוחד בהבנת הסביבה החיצונית . המודיעין העסקי פיתח זה מכבר יכולות משמעותיות במעקב אחר המדיה החברתית ובשימוש בתובנות המתקבלות מכך ככלי נוסף בתהליך קבלת החלטות , ועל כך הצביעה לאחרונה חברת הייעוץ העסקי המובילה בעולם “ מקינזי . “ במאמר שפרסמה נאמר כי פותחו בתחום העסקי גם כלי ניתוח מתקדמים לטיפול במידע העצום המגיע מהמדיה החברתית . גם המודיעין הלאומי נותן משקל הולך וגדל למידע גלוי המתגלה כבעל איכויות שאין להתעלם מהן . עם התפתחות רשת האינטרנט , מהפכת המידע ובמיוחד המדיה החברתית נהפך העולם העסקי להרבה יותר שקוף ממה שהיה בעבר . הקושי להגיע למידע חשוב יורד בהדרגה , והבעיה העיקרית היא התמודדות עם כמויות המידע העצומות . עיקר הקושי הוא בפיתוח יכולות להפיק תועלת מהמידע ולנתח אותו נכון . בקהילת המודיעין האמריקאית עלתה חשיבותו של המודיעין הגלוי מאז “ האביב הערבי , “ בעיקר הצורך בהבנת מגמות , העדפות ותפיסות בקרב קהלים רחבים , תחום שבו העולם העסקי מנוסה בין היתר באמצעות המחקר והמודיעין השיווקי . בתחום העסקי אחד מגורמי האיסוף המשמעותיים ביותר , מההיבט האיכותי , הוא עובדי החברה עצמם . מאחר שלרבים מהם קשרים עם גורמים שמחוץ לחברה שלהם במסגרת תפקידם , הם נחשפים למידע חשוב היכול לסייע בהשגת יתרון תחרותי ושימורו . הדבר מחייב את אנשי המודיעין בחברות העסקיות לבנות קשרים עם עובדי החברה הרלוונטיים ולתדרך אותם בדבר נושאי העניין וכן לקבל מהם מידע המגיע לידיעתם . יודגש כי בתחום העסקי ישנה שמירה קפדנית על פעילות לפי החוק ובדרך כלל גם לפי קוד אתי , ופירמות מקפידות לפעול בדרך זו . בשנים האחרונות , עם ההתפתחות המהירה של המדיה החברתית , מקיימות חברות רבות את הקשר עם עובדיהן , המכירים את סביבת התחרות , באמצעות מערכות מדיה חברתית פנימיות אשר לגורמים שמחוץ לחברה אין גישה אליהן . כישלונות מודיעיניים בעולם הלאומי והעסקי אחת ההגדרות של כישלון מודיעיני על פי ה היא “ הפתעה שיטתית הנגרמת לארגון שנובעת מהשערות לא נכונות , חסרות או לקויות . “ על פי הגדרה אחרת כישלון מודיעיני הוא “ הפתעה ארגונית הנובעת ממידע לא נכון , מחוסר במידע , מהתעלמות או מהשערות לקויות . “ לעתים קרובות המשמעות היא אי זיהוי בזמן של איום משמעותי , אשר מימושו נותן יתרון מהותי לצד היוזם וכתוצאה מכך נגרם נזק משמעותי לצד האחר . בחינת הכישלונות והסיבות להתרחשותם מובילה למסקנה כי במקרים רבים ניתן היה למנוע אותם . הכישלונות בדרך כלל אינם נובעים ממחסור במידע אלא ככל הנראה מקשיים בהבנה נכונה של המידע הזמין , בניתוח המשמעויות ובהצגת האיום , וכן כתוצאה מכשלים ארגוניים , מקשיים ביישום של “ תרבות מודיעינית “ ובהערכת איומים חדשים ובלתי מוכרים ולעתים אף כתוצאה מחדירת שיקולים פוליטיים להערכות המודיעיניות . יהושפט הרכבי הדגיש את האי הבחנה באיומים כתוצאה מכשלים קוגניטיביים ומקושי לייצר תמונה מציאותית . לאחר שמתרחש כישלון מודיעיני ברמה הלאומית , בדרך כלל נערכת בדיקה מקיפה של הסיבות לכישלון כדי להימנע ממנו בעתיד , ומתלווה לכך חשיפה גדולה לציבור בגין משמעות הכישלון והשלכותיו . יצוין כי לפני רוב מתקפות הפתע מאז 1939 טענו קהילות המודיעין שהמתקפה אינה קרובה , ולכן האשימו מקבלי ההחלטות את המודיעין על שלא חזה את בשנים האחרונות גוברת בתחום העסקי ההכרה כי מודיעין הוא אחת מיכולות הליבה ( Core Capabilities ) הנדרשות לחברה עסקית בתהליך קבלת החלטות , כמו יכולות אחרות שיקדמו אותה בסביבת התחרות כגון שיווק , מכירות , תפעול וכו’ המודיעין העסקי פיתח זה מכבר יכולות משמעותיות במעקב אחר המדיה החברתית ובשימוש בתובנות המתקבלות מכך ככלי נוסף בתהליך קבלת החלטות . גם המודיעין הלאומי נותן משקל הולך וגדל למידע גלוי המתגלה כבעל איכויות שאין להתעלם מהן יהושפט הרכבי , ראש אמ"ן . 1959-1955 הדגיש את האי - הבחנה באיומים כתוצאה מכשלים קוגניטיביים ומקושי לייצר תמונה מציאותית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help