sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

ארגון המודיעין שהקים בייברס הוכיח את יעילותו בכך שלא היה אף לא מקרה אחד שבו לא היה ידוע לו מראש על כוונות תקיפה מצד אויביו . כמו כן ארגון המודיעין חשף בעוד מועד תוכניות התארגנות של יריביו מבית לביצוע הפיכה או להתנקשות בחייו . למרות זאת המחקר נוטה להאמין שאחרי 17 שנות שלטון והישגים מרשימים בכל התחומים הוא מצא את מותו משתיית רעל שהוגש לו . שטחי הסולטנות הממלוכית כללו טריטוריה שהייתה בעבר חלק מהח’ליפות העבאסית . 60 % הנותרים משטחי הח’ליפות העבאסית נכבשו על ידי המונגולים . במהלך שלטונה הממושך של השושלת העבאסית הייתה תנועה גדולה של אוכלוסיות בתוך הח’ליפות . סוחרים , משוחררי צבא , אנשי דת , צופים ואחרים עזבו את מקום מוצאם והתיישבו למשך זמן כזה או אחר במקום אחר בח’ליפות . לדוגמה : בארץ ישראל בתקופה העבאסית ניתן היה לפגוש יוצאי טרנסאוקסניה ( כיום בשטח אוזבקיסטן , ( איראן , מצרים ומסופוטמיה ( עיראק . ( כאשר קמה הסולטנות הממלוכית חיו בשטחה ערב רב של אנשים אשר מקום מוצאם היה מהאזורים שכבשו המונגולים . מיותר לציין כי עיקר האוכלוסייה בשטחים שכבשו המונגולים הייתה מוסלמית וככזו הייתה אוהדת הסולטנות הממלוכית . לנתון זה הייתה משמעות רבה במסגרת הפעילות של המודיעין הממלוכי בארצות יעד . איסוף בארצות יעד לצורך איסוף הידיעות בארצות היעד ( ארצות האויב ) שימש מערך סוכנים אשר הוחדר לארץ היעד ואשר הקשר עמו התקיים באמצעות פגישות אישיות בלבד . הסוכן היה מגיח מארץ היעד לארץ הבסיס ( הארץ שממנה נשלח ) לצורכי דיווח , תחקור , תדרוך , פגישות עם משפחתו , אינדוקטרינציה ( שטיפת מוח רעיונית ואידיאולוגית ) או קבלת פרסים וטובות הנאה אחרות תמורת שירותו . אישיותו של בייברס השפיעה במידה רבה על האופן שבו נבנה ופעל ארגון המודיעין שלו . האיש היה בעל מודעות מודיעינית גבוהה ועסק באופן קבוע בלימוד אופן ההתנהלות והתחבולות של אויביו ובחיפוש פתרונות יצירתיים כפעולות נגד . הוא הוציא כסף רב על הפעלת מערך הסוכנים , והתפיסה שעמדה ביסוד הדברים הייתה שלסוכנים המסכנים את חייהם ללא הפסק מגיעים יחס ותמורה הולמים . הסוכנים של הסולטנות לא היו ממלוכים מסיבה פשוטה - הממלוכים , כאמור , לא היו ילידים אלא עבדים שהובאו ממחוזות שונים , חונכו והוכשרו להפוך ללוחמים ולמוסלמים . הם המשיכו לדבר בשפת מוצאם , ובשל היותם מנותקים מהאוכלוסייה המקומית במידה רבה , הם לא היו מעורים בתרבות ובחברה המקומיות - ולכן לא היו להם כישורים לשמש סוכנים בארצות יעד . המשימה הראשית של הסוכן - קוסאד - ( Qussad ) הייתה להפעיל מערך מקורות וסייענים בשטח האויב . מקורות אלה נקראו בשמות שונים כמו מונסיחון , ( Munasihun ) מוכתיבון ( Mukatibun ) או ארבב אל - אח'באר ( Arbab al Akhbar ) שפירושו “ בעל המידע . “ בשונה מהקוסאד , הסייענים היו מתנדבים מקרב האוכלוסייה המוסלמית אשר חיה בשטח אויב , שהונעו על ידי רגשות דתיים ורצון לסייע לסולטן המוסלמי נגד אויביו . האיתור , הגיוס וההפעלה של מקורות אלה בשטח היו משימות הקוסאד . שיטת איסוף מקובלת מאוד בעולם האסלאם הייתה האזנה לשיחות במקומות ציבוריים - בתי קפה , חאנים ומקומות בילוי של בעלי תפקידים באוכלוסייה המקומית . הייתה ציפייה שהסוכן בשטח יוכל לעשות היקשים ולהסיק מסקנות מהמידע שהגיע אליו . במילים אחרות , היה מצופה מהסוכנים להיות “ ראש גדול “ ולעסוק גם בהערכה . הסוכנים שפעלו בארצות יעד היו בעלי כישורים לחיות בזהות בדויה בזכות ידיעה מושלמת של שפת המקום והכרת המנהגים , סדרי השלטון והתרבות המקומית . הם נבחרו בקפידה רבה לתפקידם על ידי ראש ארגון המודיעין של הסולטנות אשר הכשיר אותם וגם שימש מפעילם . אמינותו ואיכותו של המידע שהשיגו הסוכנים היו מוערכות בדרך כלל על סמך סך כל המידע שהתקבל בנושא מסוים ומידת התמיכה שהמידע קיבל ממקורות אחרים . במקרים שבהם דיווחים של סוכנים סתרו זה את זה היה ראש המודיעין מחליט על איזו גרסה לסמוך . גורמי איסוף נוספים בארצות יעד היו סוחרים אשר סחרו משני צדי הגבול . לחלקם היו סניפים פזורים בשטח הכבוש וקשר הדוק עם סוחרים מוסלמים ואחרים . יכולתם לנוע באופן חופשי במדינת היעד באישור השלטונות הוסיפה רבות ליכולת שלהם לראות אישיותו של בייברס השפיעה במידה רבה על האופן שבו נבנה ופעל ארגון המודיעין שלו . האיש היה בעל מודעות מודיעינית גבוהה ועסק באופן קבוע בלימוד אופן ההתנהלות והתחבולות של אויביו ובחיפוש פתרונות יצירתיים כפעולות נגד הסייענים היו מתנדבים מקרב האוכלוסייה המוסלמית אשר חיה בשטח אויב , שהונעו על ידי רגשות דתיים ורצון לסייע לסולטן המוסלמי נגד אויביו . האיתור , הגיוס וההפעלה של מקורות אלה בשטח היו משימות הקוסאד ( סוכן ) לוחם ממלוכי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help