sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

סיווגו של מקור זה או אחר , אין בכך כדי להפוך את הכלל האמור על פניו . . 5 יש להבהיר שהלקסיקון הזה אין תכליתו להביא את ההלכות השייכות לכל מוסד משפטי הנזכר בו , אף לא בקיצור , וגם לא את מראי המקום העיקריים למציאתן של הלכות אלה . עניינו בחשיפתן של משמעויות הקניין והחיוב במונחים שונים , ובהצגת ההוכחות שיש לשייכם לקבוצה זו של מונחים . הוכחות אלה באות בין מן הדין המהותי , בין מן הפרשנות של מקורות שונים ובין מן הלשון . לעתים ההוכחה באה בקצרה ולעתים בארוכה , הכול לפי העניין . ההנחה היא אפוא שהמעיין בקי ומצוי בענייניו של המוסד המשפטי , וכאן לא נוסף אלא מה שהיה צריך להוסיפו על פי מטרתו של החיבור . מן האמור לעיל עולה שעיקרם של ערכי הלקסיקון הוא לשונות של חיוב וקניין . אליהן נוספו , מטבע הדברים , גם מונחים המציינים הפרת זכות ותוצאותיה של הפרה כזאת . כנספח טפל לכל אלה באו גם מונחים העוסקים בסדרי הדין ובענישה , והם מתאימים למאפייניהם של המונחים שהובאו בחיבור זה . . 6 כפי שנאמר ב"על , "הערב "דרך מתאימה להזכיר הנשכחות היא דרך העיון הלשוני . מטיבו של עיון זה , שאין הוא מוגבל לסוגיות משפטיות בלבד , ולכן יש סיכוי להגיע באמצעותו גם אל הפירוש המקורי , הנסתר מאתנו , של המונח המשפטי , ודרכו - אל יסודותיו של המוסד עצמו " . מובן אפוא שהמסקנות בדבר פרשנותו המילונית של שורש מסוים אינן יכולות להצטמצם לפרשנותו בתחום המשפטי . אדרבה , על פי מהלך הדברים המתואר לעיל , נקודת המוצא מצויה בתחום הלבר משפטי דווקא ; לאחר שהובהר שמשמעותו של שורש מסוים באותו התחום היא של הפרדה והבחנה , אנו עוברים אל תחום המשפט , ומנסים לבחון את תחולתה של משמעות זו גם בתחום זה . מכאן אתה למד שהמשמעות של הבחנה , הבדלה , חיתוך וכדומה מצויה בכל הפעלים הנידונים בחיבור זה , בלי הגבלה לשדה סמנטי זה או אחר ! הטיעון העולה מן הראיות המובאות בגופו של החיבור הזה הוא אפוא טיעון בדבר תורת המשמעות , הסמנטיקה , של הפועל בלשון העברית : כל הפעלים בשפה העברית נושאים את רכיב המשמעות של הפרדה והבדלה וכיוצא בזה , והוא הרכיב העיקרי שבכל אחד מהם . ( וראוי שייבדק אם אין הדבר כך בשפות השמיות בכלל , אך בחינה מקיפה של הטיעון ותקפותו בשפות אלה צריכה להיעשות בידי הבקיאים באותן לשונות . בדיקות מקריות התאימו יפה להנחתנו ( . . 7 להצדקת בדיקתו של טיעון זה , אף קודם שיוכח על פי מה שתעלה הבדיקה בגופם של הדברים , אפשר להציע כמה הנחות מוקדמות . במדע ניכרת העדפתו של העיקרון היחיד , המסביר מספר רב יותר של תופעות , על פני ריבוים של ההסברים . המדע שואל את עצמו מהי יחידת המידע הקטנה ביותר , שממנה אפשר לגזור על התחום הנחקר כולו . כך ראוי שיהא אף בלשון : "כל מה שיוכל המפרש לחבר ענייני המילות לדבר אחד הוא טוב " . אכן , כדבריו של פרופ ' גב " ע צרפתי , עד כה לא השיב הניסיון תשובה חיובית על השאלה "האם נוכל לראות את כל המלים של הלשון כקבוצה מבונה , " ? אך משום כך בלבד לא חדלה המגמה : "אם אי אפשר לתאר את כל אוצר המלים בשלמותו כקבוצה ערוכה , אפשר לתאר באופן זה חלקים אחדים ממנו , כתת מערכות מבונות " ( דהיינו

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים. המכון לחקר המשפט העברי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help