sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בעלי הברית . כך נמצאים בעלי הברית מאוחדים ממילא , והם יוצרים יחידה הנבדלת ( לצורכי הברית ) מאלה שמהם נכרתו ונבדלו . אכן , הצורך וההכרח להשתמש בדרך העקיפין , לציין את הקשר דווקא באמצעות היפוכו - הכריתה - אמנם באים מעולם מושגים מיוחד , אך הדבר אינו קשור בתפיסה מיוחדת של מושג הברית דווקא , אלא יסודו בתחומה של הלשון עצמה , כמו שנבאר להלן . . 3 גם באשר לדרך הציון של זכויות הקניין השונות והדרכים ליצירתן ולהעברתן , אנו מוצאים תופעה זו של שימוש במונחים המתארים את ניתוקו של הנכס מבעל הזכות הראשון לשם ציון העברתה של הזכות בו לאחר הרוכש אותה . הדבר בולט מיד לעין בלשונות הקידושין : "הרי את מקודשת ( כלומר : נבדלת , ע"ע "קדש (" , "לי "הרי את מיוחדת לי " 5 וחברותיהן , אך כך הם פני הדברים גם בלשון "רשות קנה" , " נתן" , " , " "מכר שבר" , " . " אכן , השימוש במושגי הניתוק לשם הגדרת הקניין נראה מובן יותר מן השימוש בהם לשם הגדרת ההסכם והברית . נראה שהסיבה לכך היא שבדיני הקניין אנו עוסקים לרוב בחפצים מוחשיים , העוברים מיד אל יד , וכדבריו של ר ' יוסף אבן מיגאש : שמן הידוע , שהדבר שהוא ברשות בעליו והוא קנוי לו אינו נעתק לרשות קונה אחר אלא אם כן הסכימו בעליו הראשונים לעקור קנייתם ממנו ולהקנותו אל זה הקונה השני . לשונות העקירה והניתוק וההעברה בולטות ביותר בניסוח זה של ר " י מיגאש . וכעין זה כתב גם פרופ' ג' טדסקי : המונח הלטיני להעברה allienation ( ניכור , התנכרות ) מבליט יפה שהעברה הופכת את הזכות המועברת לזכותו של הזולת , ולכן נעשה המעביר זר לזכות שהעביר , כמוהו ככל אדם שמעולם לא היה זכאי . אף שכאן מודגש ניתוקו של הבעלים לשעבר מן הנכס , ולא ניתוקו של הנכס מן הבעלים , מכל מקום הניתוק הוא הצד השווה שבהם . יש להסמיך לכאן גם את דבריו של פרופ ' טדסקי , שנאמרו לעניין אחר : מבחינה פילוסופית הקניין הוא כעין חיקוי לזכות האדם על גופו , שהוא מושג יותר פנימי וטבעי , והקניין הוא כעין הרחבת האישיות , על ידי סיפוח חלקים מן העולם 8 החיצוני . גם על ידי הברית , הנכרתת בין כמה צדדים , מקבל כל צד זהות שונה ונבדלת מזהותם של אלה שבהם ועמהם היה קשור קודם לכן , עובר למעשה הברית , מתוך שהוא מתאחד עם 9 בעלי הברית . הניתוק מן הקבוצה הישנה והאיחוד עם הקבוצה החדשה באין כאחד . במובן מסוים , נשואי העסקה בברית הם הצדדים לה עצמם . . 4 בגלל הדמיון בתפיסתן של שתי העסקות הללו , הקניין והחיוב - הן מן הבחינה המהותית של תוצאתן , בהשקפתו של המשפט העברי , והן מבחינת דרך פעולתן , כפי שהוצגה לעיל - לשונות רבות של קניין משמשות גם לשונות של התחייבות . הואיל וההבחנה בין לשון קניין ללשון חיוב נעשית לעתים לפי ההקשר והדבק הדברים ולפי מיטב שיקול הדעת , ייתכן שלא תמיד העניין בהיר ומבורר כל צורכו , וייתכן שינוי בסיווגם של המקורות לפי הבנתו של המעיין . בין כך ובין כך , גם אם אפשר לחלוק על פירושו או על

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים. המכון לחקר המשפט העברי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help