sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא ו . בראשית עלה במחשבה לערוך לקסיקון מוער של מונחים המשמשים בשדות החיוב 1 והקניין של ההלכה היהודית . תחילתו של לקסיקון כזה היתה במחקרי "על הערב ועל כמה 2 מונחים אחרים של התחייבות , " ובו עסקתי במשמעותם המשפטית של כמה מונחים המציינים פעולות משפטיות ומוסדות משפטיים שמתחום דיני ההתחייבות , וביחסה של המשמעות המשפטית אל המשמעות המילונית של אותם מונחים . בשלוש קבוצות של לשונות כאלה דנתי שם : לשונות המציינות את היות המתחייב "תחליף ;" לשונות של תנועה ושל כריתה בקשר עם התחייבות ; ולשונות של דיבור כהתחייבות . כדרך אדם המצוי בין העצים המרובים , לא נתתי אותה שעה את דעתי לכך שכל שלוש הקבוצות הללו יכולות להיכלל במשמעות היסוד האחת של כריתה והבדלה . צד שווה זה שבכולן החל להצטייר 3 בברור עם הצטרפותם של מונחים משפטיים נוספים אל מעגל הדיון והמחקר . הראיות המפורטות לכך מצויות בין ערכיו של לקסיקון זה , והן מכוונות להבליט פן זה של משמעות ואת המסקנות העולות ממנו . . 2 בנוגע לעצם הדבר שמונחי ההתחייבות , ההסכם והברית שבלשון העברית מצוינים כולם בלשונות של כריתה וחיתוך , יש לשים לב להערתו של פרופ' ח ' תדמור : חייבים אנו לתת את הדעת לעצם מהותו של המונח העברי "כרת ברית . " מונח זה מקביל , כפי שצויין לעתים קרובות , ל"גזר עדן " בארמית ול"כרת אלה " בפיניקית ... לשלושתם משותפת התפישה כי ברית או שבועה , "נכרתת" , "נגזרת" בניגוד לעולם המיסופוטמי והחתי , שבו ברית ... "נקשרת" נמצא אפוא שהלשון "כרת ברית" הוא בבחינת איסוגלוסה שמית מערבית , המשקפת עולם מושגים ונוהג השונים מזה המיסופוטמי חתי , אשר בו הבריתות "נקשרות " "מוטלות , " וכיו"ב , אך לעולם אינן 4 " נגזרות " ו"נכרתות . " יש להודות , כמובן , שהדעת נותנת שברית והסכם "ייקשרו" ולא "ייחתכו , " ועל כן אין די שנאמר ש " כריתת ברית " "משקפת עולם מושגים ונוהג השונים מזה , "המיסופוטמי חתי אלא יש צורך בהנהרתו של עולם מושגים שונה ומשונה זה . לכאורה , אין דרך נוחה להבין את הברית כמנתקת ולא כמחברת . דומה שכלליותה של התופעה שלפיה כל המונחים המציינים ברית הנידונים להלן - ועוד נראה שהכלל רחב ומקיף יותר - משמעותם הפרדה והבדלה , יש בה כדי ללמד שההבדל אינו בתפיסתה של הברית בעיני דוברי השפות השמיות המערביות , אלא בצורך להגדיר את התקשרותם של הבאים בברית זה עם זה על ידי ציון התנתקותם מן האחרים , ממי שאינם

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים. המכון לחקר המשפט העברי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help