sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה כתיבת ההקדמה והכנת המפתחות , הנעשות לאחר הזמן הרב שעבר מנצנוץ הרעיון וגילויו בפרטים , מזמנות למחבר הזדמנות לבחון אם כוונתו עלתה יפה . אף שאין בהם , במפתח ובהקדמה , לא מן האופק הרחב שנגלה קודם לכתיבה ולא מן הדקדקנות הנדרשת תוך כדי הכתיבה - בין שניהם מצוי הספר . הם שבו ואיחדו את הפרטים שהורחקו אלו מאלו במצוות ערכי החיבור ; היחס בין הפרטים ובין הכלל , שלו - לדעתי - כל הפרטים הללו כפופים , שב והתגלה מחדש . חזרתי ושאלתי את עצמי , האם לא נכפה על הפרטים כלל מלאכותי , שהוא כה גמיש עד שהוא יכול להכיל כל פרט ? האם הוגדר כלל שהוא בגדר תאוריה המתאימה לכל תופעה , כלומר : תאוריה שבדיעבד ? האם אין זו אלא הכנסת סדר ראשוני בפרטים המרובים , ואילו התאוריה האמיתית ( לשעתה ) עוד תתגלה ? האם החליקה המחשבה במדרון המפתה של האטימולוגיה , שמפניו מזהירים רבים ? האם אין התפיסה האחדותית רומנטית ופשטנית מדי ? ועוד . אכן , חששות וספקות אלו ממשיכים להטריד . אבל אני סבור שתבנית החלוקה לקטגוריות , שיש בה איחוד וייחוד כאחת , טבועה במוח האנושי עד כדי כך שאת הכל הוא תופס ומנתח בדרך זו . ר ' עזריה מן האדומים ניסח זאת ( בספרו אמרי בינה , פרק א : ( "כי טבע הנמצאות להתענג בהשתנות . " וז'וזה סאראמאגו ( תולדות המצור על ליסבון , הספריה החדשה , תל אביב , 1998 עמ ' , ( 9 אמר זאת בלשונו : "האמת היא , אם יורשה לי לנקוט טון נבואי , שהעניין בחיים התמקד תמיד דווקא בהבדלים . " ואפשר , אם כן , שזהו גם טבעו של העולם כשלעצמו , ולא רק כפי שהוא נתפס ומוכר על ידינו . וכדבריו של המשורר המדען , אבנר טריינין כל" ) הדברים מתערבים , " מחזורים , מוסד ביאליק , ירושלים תש " ס , עמ ' : ( 293 "כל הדברים מתערבים וכל הדברים מתרככים וכל הדברים מתמזגים . וכל הדברים נפרדים . ובכך מושגת הרמוניה . " בין כך ובין כך , אפילו אין מציג העובדות נמנה על בעלי ההכשרה הרגילה בתחום זה , נראה שהעובדות עצמן , אלו המוצגות כאן , אינן מתאימות לתבניות המקובלות , ויש לתת להן קורת גג אחרת . מן ההכרח לפתוח את התבניות המחשבתיות הקיימות ולארגן אותן מחדש באופן שיכלול את העובדות הללו . נראה אפוא , שהגדרת הפעולה כחלוקה ובהבדלה היא הגדרה יסודית , פשוטה וטבעית , והיא ראויה לשמש כנקודת מוצא להבנת משמעותו של הפועל , ולפיכך מן הראוי לכתחילה לפרש את המלים השונות על פי הנחה זו . ההנמקה המפורטת לאפשרות

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים. המכון לחקר המשפט העברי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help