sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

הסובייקט , השפה , הזולת , הזמן , המרחב , ההיסטוריה , ההיסטוריוגרפיה , הזיכרון , המוסר , האמת . רבות מן התולדות של הסתעפויות השדה הזה — גם הרבה מתוחלתן וספקותיהן , ולבטח גם מבואיהן הסתומים , שגיונותיהן ומשגיהן — משוקעים כמסד מתודולוגי מובלע בספר הזה , החל בנושאו וכלה בהכנותיו ובלשונו . ' יבין את שנברג רק מי שמבין את באך , אבל יבין את באך רק מי שמבין את , 'שנברג כתב 2 תאודור אדורנו במשפט שהוא לב לבה של הגותו האסתטית . בחסכנות יבשה ותקיפה הוא אומר מה שעתיד להיפרש מקץ שנים בהגות על תולדות האמנות בבחינת דעת ובבחינת כתיבה . חלקו הראשון של המשפט מובן מאליו . הוא מניח כי בשדה הייצור המוזיקלי מתקיימים תהליכים רציפים של למידה ודו שיח בין יצירה ליצירה , ועל כן הוא קובע כי הבנת מוזיקה גם היא תמיד נרכשת , תמיד תלוית תרבות , והיא טעונה באותה רציפות הכרחית , נדבך היסטורי על גבי נדבך היסטורי . אבל חלקו השני של המשפט הזה אינו נהיר ברמה אינטואיטיבית כזו . הוא עמוק וכבד השתמעויות . אדורנו מעמיד כאן את עיקרי אמונתו בדבר האופן שבו ההיסטוריה המאוחרת של המושא האמנותי בונה אותו בלי הרף כהווה , מעשירה אותו , מרבדת אותו בכל מה שנצבר במרחק שבינינו לבינו , מקרבת אותו אלינו — ובה בעת היא מפקיעה ממנו אזורים שלמים של משמעות וכוונות שהם בני זמנם , מעלימה או מהפכת אותם על פיהם , חזור והפוך , בתנועה מתמדת שבה מה שהיה בזמנו עיקר יכול להיעשות זניח , ומה שהיה טפל יכול להיעשות עיקר . 'כל אמנות המטביעה בנו רישומה באמת היא במובן זה אמנות , 'מודרנית כתב ארנולד האוזר , מחלוצי המרכסיזם הרוויזיוניסטי בתולדות האמנות וממודחי הדיסציפלינה הקנונית , 3 בפתח ספרו פילוסופיה של תולדות האמנות . ( 1959 ) וכך , תפיסת הפרשנות שביסוד המבטים שמפנה ספר זה אל דימויים של מוזיקה ושמע על כד יווני של תור הזהב , אל לאונרדו וג'ורג'ונה , אל פוסן , ורמר וגויא , היא היסטורית ; אבל היא מניחה שכל זווית ראייה היסטורית נפתחת בהכרח מדעת רוויה בענייניו של ההווה , ביכולותיו ובתובנותיו . מתוך כך , מבטים אלה אינם שואפים אל יעד שסימני ההיכר של כשרותו קבועים מראש בסייגים של מתודה אחת ודיסציפלינה גדורה . ההכרה המנחה את המבטים האלה קרובה מעיקרה לתפיסתו האסתטית של אדורנו ; זו ההכרה בכך שאמנות ומוזיקה לוקחות חלק מכריע במורכבותן של המערכות שבהן יחיד וחברה T . W . Adorno , 'Tradition ' , in Dissonanzen — Einleitung in die Musikalische Physionomie , 2 Gesammelte Schriften XIV , Frankfurt 1980 , p . 140 A . Hauser , The Philosophyof Art History , New York 1959 , p . 3 3

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help