sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

שרובם הגדול מושתת על רגש של אי נחת , והם באים חשבון עם העבר האקדמי של הדיסציפלינה . לא זה המקום לשאול אם ועד כמה מכירות ביקורות אלה בכך שה'עבר' , 'דיסציפלינה'וה לעניין זה , אינם עשויים מיקשה אחת של עקרונות פעולה , סגנון מחקרי ותוצרי דעת ושפה . לא זה המקום לפרוש את נבדלות רקעיה הפילוסופיים של אותה אי נחת משותפת , ולא זה המקום לעמוד על גוני הגוונים של קובלנותיה . ודאי שלא זה המקום להעמיד למבחן התוצאה את הדרישות החליפיות , התקנות , ההגבלים וההרשאות , הנגזרים מן הביקורות הללו . זהו שדה גדול מאוד , ופועלות בו — לפעמים באותו אתר עצמו — אנרגיות של חשש לנוכח רהב ההיסטוריוגרפיה , אבל יותר מכן , חשש מפני ענוותם של היסטוריונים . בכל זאת , המבט המפשט מבחין בסבך הזה צירים ברורים . יש במבקרים האלה מי שקוראים לשיבה אל חכמת המייסדים ואל רוחב השגתם , אחרי שזו התגמדה והתמסמסה , כביכול , לכלל ביורוקרטיה אינטלקטואלית קטנה וידענות צרה בידי דורות של חגבים ; ויש לעומתם מי שרואים במצב התולדות אמנותי דווקא עדות לפגימה מהותית בתשתית כתבי הקודש של הדיסציפלינה , שביסודה לכאורה דגם אחד ויחיד של דעת מחקרית — הדגם של העין הצופייה : מרוחקת , סוקרת כול , אוניברסלית , המכוננת מחומריה אתר לכיד ופרספקטיבי , סדור ומפולש עד תום . יש מייחסים לדיסציפלינה שטחיות מדעת או שלא מדעת — אחות לדבקות יתר בהליכים כמו מדעיים של זיהוי סגנוני ופיענוח איקונוגרפי בבחינת תכלית ולא בבחינת פיגום לעבודת הפרשנות . במילים אחרות , רבים נושים היום בדיסציפלינה תודעה כוזבת — פוליטית , חברתית , מיגדרית . בתוך זה מחריפה ומתפשטת הטענה שהדיסציפלינה לקתה מאז ומתמיד במיעוט הרצון והיכולת לנסח את ייחודן של יצירות אמנות חזותית כדיאלקטיקה של קבלה וסירוב , שייכות וחריגה . התנהלות זו של האמנות קשורה באמביוולנטיות של קיומה בלב שדות הכוח : והקיום הזה , כך אומרות ביקורות , מתגלה בעורמות הדיבור החזותי של האמנות — במסורות התחבלניות והסגוליות של הסדנה — ולאו דווקא בתורות אמנות מפורשות , אף לא במסמכי ארכיון המשרטטים היסטוריה של נוהלי הזמנה ומוסדות פטרונות . שום דפוס מדפוסי החשיבה המסורתיים של ה'דיסציפלינה' לא הניח מקום למבט שיכול לעמוד על דיאלקטיקה זו וליצור 1 סביבה רשת מושגית ופרדיגמה תאורטית . ועל כל אלה , אין זו רק שאלה של כשל מתודולוגי וסגנון קוגניטיבי . מתרבים היום מי שסבורים כי במשך למעלה ממאה שנותיה העמידה הדיסציפלינה המקצועית מעט מדי טקסטים בעלי שאר רוח , וחוללה הרבה , הרבה מדי טקסטים בנליים , טכנוקרטים ומשעממים . כל אלה שייכים כמובן למהלכים עקרוניים בכל מדעי הרוח בעשורים האחרונים . שכן השיח הזה הערני והמפולג יכול להיחשב כמעט לפרי הפקר שנשר בשולי הדרך מגזע אדיר של תאוריות רוויות פתוס , כעס ודאגה , שעניינן לא פחות ממהותם של 1 ל' דובב , אמנות בשדות הכוח , תל אביב . 2000

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help