sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מבוא כל פרק מפרקי הספר הזה מתבונן ביצירה חזותית אחת , שבה נוגעים הציור והמוזיקה : שישה מבטים , שכל אחד מהם שלוח ממקום אחר , ומגיע למקום אחר , ויודע משהו אחר על הדברים הפותחים פתח להבנה של מגע הציור במוזיקה . לדברים האלה , הנדברים ביניהם , פנים רבות : סביבות איקונוגרפיות קרובות ורחוקות , הקשרים של תמונות המאירות זו את זו , צלילים , טקסטים המעמידים דעת היסטורית , דעת תולדות אמנותית , דעת פילוסופית , דעת מוזיקולוגית — ועמם משאות לב , זיכרונות ואהבות . לכן ששת המבטים האלה אינם מונחים על ידי משנה סדורה , והם אינם נובעים מידיעה אחת מגובשת על אופני הנוכחות של מוזיקה בציור . הם גם אינם מניחים שיש לנוכחות הזאת היסטוריה לכידה , שאפשר לצרפה חוליה אל חוליה , כרעיון אחד ההולך ונמשך ממקורו . אבל בסופו של דבר , כל אחד מהמבטים האלה מחזיק בתוכו מידה כלשהי של ודאות בדבר דרכי הדיבור של יצירות ; ומידה כלשהי של אמונה בדבר האופן הדינמי , הלא קבוע , שבו אופק העבר ואופק ההווה מתכנסים תמיד יחדיו במעשה הפרשנות . תאוריות שונות מעמידות מזה זמן גיבוי שיטתי ומפותח לאמונה זו . מקצתן מזוהות היום עם אותן גישות בתולדות האמנות , במוזיקולוגיה ובהיסטוריה אינטלקטואלית , שאינן מעלימות משדה הדעת התקפה את הסובייקט בבחינת נשא הדעת הזאת ומושאה גם יחד , את התניותיו , שכחותיו , ענייניו . ככלל , התאוריות האלה תובעות יתר קשב לעמימויות ; ממילא הן פועלות לסדוק את שאננותן של דיסציפלינות הדבקות בהגדרה הגמוניה וצרה של תקניות תוצריהן ושל תקניות השפה שבה מתנסחים התוצרים הללו . מפת השדה הזה דחוסה ומקווקוות בסימני דרך המסעפים שלוחות לכל עבר . כבר היום היא נדמית יותר ויותר למפות עתיקות של יורדי ים , עם ציוני המקומות האגדיים שלהן , כתמיהן הלבנים , מחוזותיהן הפרוזים , ואורחותיהן האידיוסינקרטיות בכל הנוגע להדמיה הגרפית של רוחות שמים והשגחה כוכבית . הכתמים הלבנים הללו אינם מצטמצמים ונספגים עם הצטברות הידע — אדרבה , הם הולכים וכובשים את המפה ככל שמשתכללת החשיבה הביקורתית על העשייה התולדות אמנותית כתסמין קיצוני של היסטוריה אינטלקטואלית שלמה . ביקורת ה'אמנות של תולדות האמנות' העמידה בשנים האחרונות חיבורים רבים ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help