sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

הדובר חקוקה בשיח . ב'סלונים' הראשונים היא מוצאת ביטוי בפנייה הישירה של הכותב אל הקורא . מלכיור גרים הוא הנמען הראשון שאליו מכוונות קריאותיו הלבביות של דידרו — , 'חברי' 'ידידי' או 'יקירי' — אבל הקריאות האלה מופנות גם לבני שיח אחרים , מהם חברים מוכרים , מהם ציירים , ומהם דמויות שלקוחות מתוך התמונות . ויש ב'סלונים' עוד מרכיבים לשוניים שלקוחים מן השיח האורלי ומן התכתובת האינטימית . מעורבותם הסובייקטיבית של דידרו ושל קוראיו בשיח לובשת פנים רבות ומנוגדות : מחמאות , נזיפות , בדיחות ועקיצות משולבות בשיחה המתנהלת במפתיע מעל דפי העיתון . השיח הביקורתי נותן מרחב לכל הקולות המשתתפים בשיחה : הערות והסברים , סיפורים אישיים ופתגמים , שמצטרפים כולם לקונצרט הקולות בניצוחו של דידרו . הדיאלוג מונע קיבעון מחשבתי , מגרה מן הבחינה האינטלקטואלית ומעורר את הדמיון . הוא גם לא צפוי מכיוון שבכל רגע נתון עשויה מחשבה אחת להוליך למחשבה אחרת , לא קשורה לכאורה , וכך מיתוספים סיפורים חריגים , נרטיבים זרים ואסוציאציות חופשיות . דרך הכתיבה הפילוסוף חווה חוויה של התנסות , שבאמצעותה הוא מצליח לגבש את מחשבותיו . הדבר בולט בייחוד ב'סלונים' הארוכים , שבהם דידרו מפתח כלים תאורטיים אישיים , ומעשיר את יכולת ההמשגה שלו באמצעות אותה הליכה מתעתעת כביכול של הדיאלוג הפתוח . ב'סלונים' דידרו רואה חובה לעצמו להביע את התחושות הפנימיות שהתמונה מעוררת בו . זו החוויה האמתית שעליה צריכה להתבסס הפרשנות . המילים באות למלא את מקומם של המבט ושל הרגש . השפה הפיוטית מסוגלת להמחיש את כוחו של הצבע , לבנות את האווירה , ליצור את תחושת החלל . דידרו מציע סוג של תרגום שדרכו אפשר להעביר את שפת הציור לשפת הפואטיקה המקבילה לה . הדבר בא לידי ביטוי ברשמים שהוא מייחד למשל לציורי הנוף של ורנה . ( Vernet ) כשהוא מתאר את התמונה 'ארבעת פרקי הזמן של היממה' הוא משתמש בשפה ויזואלית , באוצר מילים שלקוח מן העולם העממי והטכנולוגי כאחד , במטפורות חושניות , בקצב מוזיקלי ובחרוזים ומשקלים פונטיים כדי לשחזר מילולית את רחשי הטבע שידע מכחולו של ורנה ליצור על הבד , ואת התפעמות היופי הלירי שידע לעורר בלבו של הצופה : אילו אפקטים מופלאים של אור י מה יפים השמים ! והמים ! והחלוקה הפנימית ! איזה מגוון מדהים של מעמדים ! כאן נישא ילד שניצל מטביעה על כתפי אביו ; שם , אשה מתה שרועה על החוף , ובעלה מתאבל עליה . הים נוהם , הרוחות שורקות , הרעם רועם , אורם העמום והחיוור של הברקים מפלח את העננים , מגלה ומכסה לסירוגין את המעמד . שומעים את הרעש

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help