sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

דמות ציבורית חדשה שצצה בשדה האמנות של התקופה , עמדה שמתעצבת ערב כתיבת , 'הסלונים' בזמן שהוא שוקד על פיתוח שיח אסתטי משלו . השיח האסתטי Correspondance litteraire" ! של מלכיור גרים רק 'הסלונים' של , 1761 , 1759 1775 , 1771 , 1769 , 1767 , 1765 , 1763 ו 1781 הם פרי עטו של דידרו . מן הצד הצורני של , 'הסלונים' שאינו בא לידי ביטוי במבחר המתורגם כאן , אפשר לעמוד הן על התפתחות המחשבה של דידרו בתחום האסתטיקה , והן על שינויים בעמדותיו כלפי דמות מבקר האמנות , התנסותו המקצועית ותפקידו בשדה האמנות . הבדלי האורך בין הדיווחים הם המרכיב הבולט ביותר : בסלון של 1759 יש כעשרה עמודים , ואין בו לא הקדמה ולא דברי סיכום . ב 1761 וב 1763 הביקורת מעמיקה יותר , ונכללות בה הערות שוליים על האמנות . אבל לשיא מגיעים הסלון של , 1765 המחזיק כ 200 עמודים , והסלון של , 1767 שיש בו 300 עמודים ! את הרשימות האלה נאלץ גרים לפרסם בהמשכים . ה'סלונים' המאוחרים , לעומת זאת , קצרים יותר . כלולים בהם אף קטעים מטקסטים אחרים , כמו חיבוריו הסטיריים של מבקר אמנות זוטר , דודה דה ז'וסו , ( Daudet de Jossau ) שכתב ב 1769 טקסט שזכה להצלחה , 'מכתבו של מר רפאל אל מר ז'רום' La Lettre de M . Raphael a ) , ( M . Jerome או אוסף אלמוני שנקרא 'הערות על היצירות המוצגות בסלון של הלובר לאדון הרוזן של Observations sur les ouvrages exposes au Salon ) ' * * * . { du Louvre a M . le Comte de *** ממצאים מביכים אלה מורים בלי ספק על עייפות וחוסר עניין בעשייה , שנהייתה עם הזמן למטלה . התפתחות דומה מסתמנת בשני החיבורים האסתטיים שנכתבו בזמן כתיבת . 'סלונים'ה ב'מסות על אודות הציור' משנת — 1765 ימי חיבור ה'סלונים' הראשונים — ניכרת התמחותו המעמיקה של דידרו בתחום האמנות הפלסטית . דידרו מגבש עמדה מתנגדת לנוקשות האקדמית של השמרנים , ובו בזמן , הוא מפתח שיח תאורטי שמתאים לניתוח היצירות . עשר שנים מפרידות בין ה'מסות על אודות הציור' ובין 'מחשבות תלושות על הציור , על הפיסול ועל השירה' . ( 1777 ) החזרה לכתיבה מקוטעת , חופשית ולא מחייבת מלמדת על התרחקות מן הזירה הפולמוסית . לדידרו יש עניין לפתוח את הדיון בשאלות שקרובות ללבו בלי שום התחייבות או יומרה לענות עליהן . אין לו עניין להציע סינתזה סופית של מחשבתו האסתטית , אלא הוא מבקש לעסוק בסוגיות אסתטיות מנקודת מבט פילוסופית ומורליסטית גךדא . יש גם שוני סגנוני מובהק בין הכתבים הראשונים , העמוסים מלל , ובין הכתיבה המקוטעת של המסה המאוחרת . עם זאת , בכל הטקסטים מעורבותו האישית של

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help