sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

אלא במאה ה . 18 השפעה דרמתית על התרבות בעידן הנאורות יש גם להעתקת מוקדי הכוח מארמון ורסאי אל הבירה פריז . עקב המעבר הזה משתנה טיב הקהל , הוא מתרחב ונעשה הטרוגני יותר . המפגש עם מיטב היצירות העכשוויות לובש אופי עממי , האמנות נעשית נחלת הכלל , ומעתה נחשפים היוצרים לשיפוטו של הצופה האלמוני , ובמילים אחרות , לדעת הקהל . משנעשו התערוכות הפומביות מכלל חיי התרבות הפריזאיים , היה כמובן צורך לדווח עליהן , כשם שהיו מדווחים על יציאת ספר לאור והעלאת מחזה על הבימה . אותם רשמים נועדו לעדכן את אלה שנבצר מהם לבקר בתערוכות מפאת ריחוקם מן העיר . לדידרו , מבקר האמנות , היה מודע הצורך לתאר בפרוטרוט את התמונה ; הוא ידע שיש לספק את סקרנותם של הנסיכים הרחוקים , שנחשבו גם לרוכשי אמנות חשובים ביותר . הציירים , מבחינתם , נאלצו להודות במידת ההשפעה שיש למבקרים החדשים על גורל יצירותיהם . אף על פי שהתנגדו להתערבותם של חובבי ציור בתחום שהיה עד כה נחלתם של אנשי המקצוע בלבד , נאלצו לחלוק את זכות השיפוט האסתטי עם הציבור הרחב . ספרות על אמנות פלסטית נכתבה עוד לפני המאה ה , 18 ואת תאריך לידתה של הביקורת האמנותית אפשר לקבוע בשנת , 1666 עם פרסומן של שתי ה'שיחות' ( Entretiens ) הראשונות של המומחה לציור פליביין . ( Felibien ) עד שנת 1688 כותב פליביין עוד שמונה , 'שיחות' שבהן הוא משלב תיאורים ביוגרפיים של הציירים בהערות תאורטיות על הציור והאמנות . דידרו עצמו קנה ידיעות רבות בתחום התאורטי והמעשי מקריאה רבה על הציור . בספרייה הפרטית שלו נמצאו כתבים חשובים , כגון 'חיבור על הציור' nw 2 ( Trattato dellapittura ) לאונרדו דה וינצ'י , שתורגם לצרפתית ב , 1651 'שיטת לימוד הציור של התשוקות' מאת הצייר הצרפתי לה ברן , ( Le Brim ) 'קיצור חייהם של ציירים' ( 1699 ) ו'שיעור בציור' ( 1708 ) מאת התאורטיקן הידוע רוז'ה דה פילס , ( Roger de Piles ) 'אמנות הציור' ( 1673 ) מאת דופרנואה , ( Dufresnoy ) 'ההרצאות לאקדמיה המלכותית לשנת ' 1667 מאת הצייר ניקולה פוסן , ( Nicolas Poussin ) שהוציא פליביין לאור ב . 1705 כשדידרו כותב את 'הסלון' הראשון ב 1759 הוא בקיא בספרות הביקורת , שהלכה ופרחה במחצית הראשונה של המאה ה . 18 הוא קורא את 'הנסיעה לאיטליה' ( 1754 ) של קושן , ( Cochin ) ומתעניין בפולמוס הציבורי המתנהל מעל דפי העיתונות ובכתבים שונים סביב הזכות וההכשר של הצופה לשפוט את היצירה המוצגת לפניו . את הדיון בפרהסיה פותח ב 1747 לה פונט דה סנט יין ( La Fontde Saint Yenne ) בחיבורו 'הגיגים על כמה סיבות למצבו הנוכחי של הציור . 'בצרפת סנט יין מגונן על זכותו שלו , הצופה , להביע את דעתו על היצירה המוצגת לפניו . מותר לו לציין את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help