sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

ובשעת הצורך היה גם לכתב תרבות ולמבקר אמנות , והדבר בא לידי ביטוי בדיווחים ששלח למלכיור גרים על הסלונים הפריזאיים . יש להבחין בין המונח 'סלונים' הנדרש לתערוכות של יצירות אמנות פלסטית שמתקיימות בחסותה של האקדמיה לציור ולפיסול , ובין הסלונים הפריזאיים המפורסמים של נשות האליטה התרבותית והחברתית של המאה ה 17 והמאה ה . 18 המדיניות התרבותית האינטנסיבית של המונרכיה האבסולוטית במאה ה 17 הביאה לידי צמיחה אדירה של האמנויות . בתחום הציור והפיסול , כמו בתחום הספרות והתאטרון , ננקטו כמה צעדים שהיו להם תוצאות פוליטיות וחברתיות מובהקות גם אם לא נראו הדברים לעין מיד . הקמת האקדמיה לציור ולפיסול ב 1648 בידי רישלייה , והחלטתו של קולבר , שרו הנאמן של לואי ה , 14 להציג בתערוכות לקהל הרחב את מיטב יצירותיהם של חברי האקדמיה , יש בהן משום תפנית חשובה ביותר בהיסטוריה של האמנות הפלסטית ובהתפתחותה . לידתו של "מבקר אמנות" עד , 1673 השנה שבה נפתחה התערוכה הממלכתית הראשונה בחצר מוזאון לובר , התוודע הציבור הרחב לאמנות הציור בעיקר בביקוריו בכנסיות . קומץ מיוחסים , שהכירו את גדולי המדינה ועשירי הממלכה , חזו ביצירות האמנות שנתלו על קירות בתי המלון הפרטיים , בטירות של האצולה ואצל אספנים עשירים . הציורים שהוצגו בירידים הארעיים , כמו היריד על גשר פונט נף , ( Pont-Neuf ) נועדו למכירה , ומאחר שלא היה אפשר לשוב ולהתבונן בהם , לא עלה על הדעת למסור רשמים ביקורתיים עליהם . עם פתיחת התערוכות הציבוריות היה הציור למושא התבוננות , וממילא למושא של ביקורת והערכה . בין מלחמה למלחמה הצליחה המונרכיה לקיים שלוש תערוכות — ב , 1673 ב 1699 וב . 1704 לאחר הפסקה של כ 20 שנה התחדשו התערוכות האלה , תחילה בגלריה הגדולה של הלובר , ואחר כך בטרקלין המרובע של הלובר le grand ) , ( salon ומכאן המונח , 'סלון' המוסב על החלל שבו הוצגו התערוכות של האקדמיה . עד שנת 1745 היו התערוכות שנתיות , ואחר כך הוחלט להאט את הקצב ולקיימן אחת לשנתיים כדי לאפשר ליוצרים להציג את מיטב יצירותיהם . ב 1781 שבו הסלונים להתקיים במתכונת שנתית . על סמך הקטלוגים של התערוכות אפשר להעריך שבכל תערוכה הוצגו בין 266 ל 320 יצירות . התערוכה פתחה את שעריה ביום לואי הקדוש , ב 25 באוגוסט , בשעה תשע בבוקר , ונמשכה כחודש ימים , עד סוף ספטמבר . הכניסה היתה חופשית , והיה אפשר לראות את היצירות שוב ושוב . אפשר אפוא לומר שהסלונים , שנוסדו במאה ה , 17 לא קיבלו את מלוא משמעותם

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help