sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

על מושג מרכזי במחשבתה של עדת המגילות" נדפס כאן לראשונה ויש בו ניסיון לשוב ולעיין במושגים מרכזיים במחשבתה הדתית של עדת המגילות , נושא שבשנים האחרונות מיעטו לעסוק בו . השינויים וההתפתחויות שחלו במחקר קומראן משתקפים בדרך מיוחדת בהשתנות במינוח המשמש במחקרים בתחום זה . בפרסומים הראשונים השתמשו החוקרים במושג "כת" לציין את עדת המגילות , ואף אני נזקקתי לו במאמריי הראשונים . אך בצדק הוטחה בשימוש הזה ביקורת נוקבת , שכן הוא בוחן את המגילות במושג הלקוח מתולדות הכנסיה הנוצרית המאוחרת ; משום כך ממעטים להשתמש בו היום . במאמרים הכלולים כאן נעשה שימוש תכוף בצירופים אחרים לתאר את הקבוצה בעלת המגילות : " עדת , "מגילותה "עדת קומראן" ולעתים "עדת . "היחד אך מטעמי נוחות גרדא נשמר הצירוף המתאר "כיתתי" כנגד "לא כיתתי" - אין הוא מניח קבוצה שהייתה "כת" פורשת במושגים השאולים מתולדות הנצרות . בראשית המחקר ניתנו כינויים שונים לעותקים מהמערה הראשונה והם נזדהו עם החיבורים עצמם . אבל היום , כשידועים שרידיהם של עותקים נוספים מחיבורים אלו שהיו במערה הרביעית ובמערות האחרות , יש להבדיל בין שמות החיבורים לבין כתבי היד שהחיבורים הועתקו בהם . מכיוון שהכינויים שניתנו לעוהקי המגילות ממערה , 1 שהיו ידועות בשנות המחקר הראשונות , נעשו שגורים וידועים , הם יישמרו גם בכרך זה ; הם מצוינים על ידי טור ושורה . למשל , הסימון סרך היחד א , 12 מכוון לטור הראשון , שורה , 12 בעותק של חיבור זה שנמצא במערה הראשונה . ( 1 QS ) והוא הדין לגבי עותקי הודיות ( 1 QH a ) ומגילת המלחמה ( 1 QM ) ממערה זו . עותקי מערה 4 מחיבורים אלו מצוינים רק במספריהם , בשיטה הנוהגת במחקר קומראן . לפי שיטה זו סומנו כל המגילות במספר רץ בכל מערה . המערות סומנו לפי מספריהן 3 Q , 2 Q , 1 Q וכדומה . למשל , הסימון 4 Q 266 3 n 2-5 מציין שורות 2 עד 5 מן הטור השני , שהשתמר בקטע 3 ממגילה מספר 266 ממערה 4 ( זהו עותק של ברית דמשק . ( אם בקטע נתון השתמרו שרידי טור אחד יהיה הסימון כזה : , 4 Q 271 5 13 ופירושו : שורה 13 מקטע 5 בכתב היד ממערה 4 המסומן במספר . 271 עותק הודיות ממערה ( 1 QH a ) 1 מסומן בסימון כפול . מהדורתו הראשונה של אליעזר ליפא סוקניק עדיין מצויה בירי רבים , אך זה עתה יצאה מהדורה חרשה ומשובחת של הרטמוט שטגמן ואיילין שולר ( 2009 ) ובה רצף שונה של הטורים . לנוחות המעיין יצוינו ההפניות להודיות בציון כפול : תחילה יבוא הטור לפי מהדורת שטגמן ושולר ואחריו בסוגריים מרובעים הטור על פי מהדורת סוקניק . מספר השורות מציין את מניינן במהדורת שטגמן ושולר . למשל , "הודיות ה 1 יג " 15 , [ מציין את עותק הודיות ממערה , 1 טור ה במהדורת שטגמן ושולר , הזהה לטור יג במהדורת סוקניק , שורה 15 על פי השורות במהדורת שטגמן ושולר . דין דומה נוהג כאן גם לגבי החיבור ברית דמשק , שנודע תחילה בשני עותקים מגניזת קהיר . מראה מקום לעותקים אלה מסומנים כאן בשם ברית דמשק עם מספר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help