sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא נא ] החוקרים גרץ נ וגידמן 2 ד 1 אריכו בתיאור ניוונה הרוחני של יהדות אשכנז למן מחציתה השניה של המאה הארבע עשרה . עיקרי טענותיהם היו כי ענוותנותם והתבטלותם של חכמי הדור , גרמה להקפאת חיי הרוח ; וכי לא היתד . המשכיות : ' חומה מחשיכה מפרידה בין הדור הקודם ( של ( 'הראשונים' והדור הזה ... גשר הרוח אל העבר הקרוב ביותר ; 'נהרס וכי שום יצירה חדשה , ראויה לשמה , לא באה לעולם בפרק זמן זה . 'הדבר היחיד שנוצר , אוספי מנהגים וקובצי פסקים כגון 'פסקים וכתבים' למהרא"י , או 'לקט יושר' . נדמה שהשקפה זו , השוללת מתקופה זו כל יצירה חדשה , מקובלת עד היום . רבה של מיינץ , סלי לוי , שבא ללמד זכות על בן עירו המהרי"ל , משתדל רק להראות מה רב הערך שהיה לעיסוק במנהגים לשם שמירתה הרוחנית של יהדות אשכנז והצלתה לאחר ה'מוות . 'השחור גם צימלס , הכותב על המאה החמש עשרה , מדבר על 'the decline of the whole spiritual life of Ger- man Jewry ' וממשיך ואומר : 'אם את הביטוי "אין אנו בקיאין בדבר" אפשר למצוא בין חכמים של ארצות אחרות בזמנים שונים , הרי בדור זה , נעשו דברים אלו לתשובה סטיריאוטיפית בין רבני . 'אשכנז Geschichte der Juden , v . 8 , pp . 12 f . 1 , Monatsschrift 2 כרך י"ג , עמ' 69 ואילד , עמ' 386 ואילך ; ונדמה שהראשון מבין החוקרים , שהטביע את חותם הנחשלות על תקופה זו , היה צונץ n , "Die Ritus " עמ' . 35 3 גידמן , שם , עמ' ; 386 וראה גם Geschichte des Erziehungswesen , v . 3 , pp . 7 , 12 4 גרץ , שם , עמ' 13 כותב על המהרי"ל וחבריו : "Sie haben nur solche geistiose Zusammenstellungen hinterlassen " וראה שם , עמ' . 136 5 ב'מנורה' כרך ה , עמ' , 12 וזאת מנסה להוכיח גם ט . שטימן בספרו : Custom and Survival , New York 1963 Ashkenazim and Sephardim , London 1958 , p . 204 6 והשווה גם דברי הביקורת של המאה החמש עשרה באשכנז אצל פינקלשטיין , Jewish Seif-Govemment עמ' . 78 א . ה . ווייס ( דור דור ודורשיו , חלק ה , עמ' ( 249 רואה במהרא"י תלמודי גדול , אבל דבריו שם כלליים ביותר וגם הוא לא מצא לנכון לנתח את מפעלו של המהרא"י בתחום ההלכה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help