sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

שלה והכניס תחת כנפיה את כל 'שבעת מדורי הניסיון / העדיף לכנות את המיתודה הסראגמאטית שלו בשם 'אינסטרומנטאליזם / ואילו הפילוסופיה הכללית שלו הוכתרה בשם 'הנאטוראליזם האפספרימנטאלי' ( להבדילו מן הנאטוראליזם הראציונאלי של מ ^ ריס כהן והאידיאליזם הנאטוראליסטי של סאנטיאנה ) ff ואף על פי כן , גירסת ראשונה לא נעקרה לגמרי , והשם 'פראגמאטיזם' ממשיך ללוות את התנועה הפילוסו פית על כל זרמיה ושלוחותיה , בזכות 'השינוי היסודי' שחוללה באמפיריזם הקדום , המהווה את המכנה המשותף לכל הפלגים של התנועה . " שינוי יסודי זה מהו ז הסראגמאטיזם הפך עבר לעתיד . בעוד שהאמפיריזם הקו דם היה תאב לדעת : מושגים שלנו מאין הם באים , בא הפראגמאטיזם ושאל , ל א ן הם מוליכים . לא עברו * של המושג עיקר , אלא עתידו . * טען פיירס : 'השמע באוזני איש מעבדה כל משפט שהוא , הוא יתפוס את משמעותו רק במסגרת של ניסוי , כלומר : אם בזמן מן הזמנים יעשה ניסוי כזה וכזה , התוצאה תהיה כזאת וכזאת / ירוצה אתה לעמוד על תוכנו של מושג כלשהו , תאר לעצמך בדיוק האפשרי את כל התוצאות הניסיוניות העולות על הדעת של קבלתו או דחייתו של אותו מושג , והרי הגעת להגדרה שלימה של מושג זהי . רוצה אתה לעמוד על אמיתו , קום ועשה . אם עשית מה שצריך היית לעשות , והגעת לסה שהמושג או המשפט הבטיח לך שתגיע אליו , הרי שמושג זה או משפט זה נכונים . הבעיה הגדולה שעמדה בפני הפילוסופים : מנין לי שהמושגים שלי נכונים , שהם מתאימים למציאות שקדמה לתחושות שלי והנמצאת מחת לתחושתי ז מצאה את פתרונה בתשובה , כי השאלה אינה אם הם מתאימים לעובדות קיימות , אלא אם הם מוליכים לעובדות הכלולות בתוכם , המובטחות על ידיהם . והניסוי יוכיח . 'משמעותו הראציונאלית של כל משפט שרויה בעתיד / ... הצהיר פיירס . מעשי בנים סימן לאבות : 'אמונות שהחזיקו בהן בני אדם אינן באמת אלא הלכות למעשה , לפעולה , וכל תפקידה של המחשבה אינו אלא צעד אחד ביצירת הרגלים של עשייה' . המחשבה לא רק יודעת דברים , אלא גם גורמת לעשיית דברים , שבלעדיה לא היו נעשים . המחשבה ממלאת אפוא תפקיד של יוצר , המשנה את העולם וקונה אותו בשינויו . התואר 'אינסטרומנטאלית' מציין תורה זו בצורה שקיבלה תחת ידיו של דיואי . סיירס היה לוגיקן , ובראשיתו—קאנטיאני ו ג'יימס — מחנך הומאניסטן , ותחילתו— 14 בהקדמה ללוגיקה , 1 v— 111 ^ , ( Henry Holt & C 0 ., l 938 ) tt 1 ? מסביר דיואי , מדוע נמנע מלהשתמש במונח 'סראגמאטיזם' : r c n ייתכן כי השם עצמו נותן מקום לטעות נו . מכל מקום כל כד הרבה אי הבנות וויכוחים מיותרים התרכזו סביבו , שנראה היה לי , שר * וי להי מנע מלהשתמש בו . אבל לסי 6 ירושו הנכון של 'סראגמאטיזם / הרי הטכסט כולו הוא 6 ראג מאטי . 15 עיי Joseph L . Blau , Man and Movements in American Philosophy ( 1952 ) ( להלן = , ( M and M עמי . 242 ~ 1232 . 366—365 D « 354 'BV , Studies 16

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help