sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

הרגשיות . האידיאליזם ההגליאני , בפירושו של מוריס , סיפק לו אותה מזיגה של הרגש והשכל שביקש ולא מצא בניסיונו הדתי בימי נעוריו . דיואי עצמו מגדיר את השפעתו של הגל עליו בזו הלשון : ' תפיסת הגל את המוסדות התרבותיים כ'שכל אובייקטיבי / שהאנשים היחידים תלויים בו בכל הנוגע לעיצוב חייהם הרוחניים , התאימה לדעתם של קונט , קונדורסה ובקו . ? האידיאה המיטאפיסית , ששכל אבסולוטי מתגלה במוסדות החברתיים , נעזבה על ידי , ואילו האידיאה , מבוססת על הניסיון , על השפעתה של הסביבה התרבותית בעיצובן של האידיאות , האמונות והנטיות השכליות של היחידים , היא נשארה אתי . היא היתה לגורם בעיצוב השקפתי , שההנחה , הבלתי נדירה בפסיכולוגיה ובפילוסופ יה כאחד , על דבר שכל מוכן לעומת עולם פיסי בבחינת אובייקט , היא נעדרת כל יסוד ניסיוני . היא היתה לגורם בקביעת אמונתי , שהפסיכולוגיה האפשרית היחידה , להבדיל מתיאור ביולוגי של ההתנהגות , היא פסיכולוגיה חברתית . בנוגע לדברים פילוסופיים טכניים יותר , הרי ההטעמה ההגליאנית של הרציפות ושל תפקידו של הניגוד נתקיימה על יסודות אמפיריים , אחרי שבטחוני הקודם בדיאלקטיקה פינה מקום לספקנות . היתה תקופה , שנמשכה עד שנותי הראשונות בשיקאגו , שהייתי מנסה , בקשר לסמינריון בלוגיקה של הגל , ליתן פירוש חדש לקאטיגוריות שלו במושגים של " שיחזור" ו '' התאם . "מחדש אבל לאט לאט באתי לידי הכרה , כי מה שעקרונות אלו מסמלים באמת ניתן להבין ולהסביר טוב יותר עם שחרורם הגמור ממדיהם ההגליא ביים' . בזה הגענו לתקופת התהוותה של הפילוסופיה העצמית של דיואי , שיריבו הגדול של ג'והן דיואי , ברטראנד ראסל , כותב עליה : 'לדעתי , העבודה הטובה ביותר שנעשתה בפילוסופיה ובפסיכולוגיה במאת שנים זו נעשתה באמריקה . אמריקה המש", "כילה מקום שהצליחה להתנער משעבודה לאירופה כבר הספיקה לפתח השקפה חדשה , בייחוד כתוצאה מעבודתם של ג'יימם ודיואי . השקפה חדשה זו נתעצמה במה שקורים תורת ההכרה האינסטרומנטאלית' . ב משנתו הפילוסופית של דיואי מוגדרת בכמה שמות תואר : אמפירית , פראגמאטית , אינסטרומנטלית , נאטוראליסטית אכספרימנטאליסטית . וכל כך למה ז משום שפילו 7 ראה ביוגראפיה הנ '' ל , עמ' . 17—16 והשווה , Experience and Nature עמ' : 12 'לאשר איזו דת היסטורית פוסקת ליתן לבריות הרגשה של ודאות ובטיחות , הם סונים לפילוסופיה כתחליף . כף עשו ביוון , באירופה של המאה השבע עשרה , וכד אנו עושים כיום ( ההטעמה שלי —י . ט . ( . 8 שם , שט , עמ' . 18—17 9 טש . א . בירד ( עורן ) Wither Mankind עמ' 66 והלאה , הובא , Schilpp-n עמ' . 482

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help