sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

א"מ פורסטר הוא סופר מודרני המוסיף ליצור בדפוסי המאה התשע עשרה . ב"מסע , "להודו כמו בכל הרומנים שכתב , הוא מארגן את הנרטיב באמצעות עלילה כמיטב המסורת , שאפשר אפילו לכנותה עלילת מסתורין — אף כי אין בה פיצוח סמכותי של המסתורין כמצופה ברומן מודרני מסוג זה , והקורא חייב להביא את נקודת הראות שלו לפתרון . פורסטר גם משתמש במספר הכל יודע המסורתי , המוביל את הנרטיב בדרך המזכירה את ג'יין אוסטין . אבל , על גבי הצורות המסורתיות הללו ישנם , ראשית , מבנה ריתמי שבאמצעותו מועברת המשמעות העיקרית של הרומן ; ושנית , שיטה מפורטת של קונטרפונקט סמלי שבאמצעותו המקום וסיפור המעשה מתמזגים , ושלושת החלקים של המבנה הריתמי כרוכים זה בזה . " מרת דאלוויי" הוא ההישג המרשים ביותר של וירג'יניה וולף . ברומן זה מתרכזת וולף , כלורנס וג'ויס לפניה , בעולם הפנימי של הדמויות , והיא מפתחת גירסה משלה ל"זרם התודעה" כאמצעי לעשות כן . שיטתה שונה לחלוטין מזאת שנקט ג'ויס , "יוליסס"ב שבלי ספק היתה לו השפעה עליה . ג'ויס מנסה להשכיח מן הקורא את נוכחותו של המספר , משתדל למזער את דבר קיומו ולהעלות את מחשבותיהן של הדמויות שלו במישרין ככל האפשר , ואילו וולף מקריבה את הסבירות למען הבהירות , ומסננת את הרהוריהן של הדמויות דרך קול המספר הנוכח תמיד . כמו ג'ויס , "יוליםס"ב היא מגבילה את סיפור המעשה ברומן שלה ליום אחד ; וכמוהו גם לה שתי דמויות עיקריות . היא עושה צעד נוסף כשאיננה מפגישה כלל את שתי הדמויות במשך היום . אולם שיטת הנרטיב שלה מאלצת אותנו לנסות לקשר ביניהן , ואמנם מתברר שהן כפילים . לדיוקנה של מרת דאלוויי נוסף עומק הודות ליחס אל בפילה , ונוצרת הקבלה מעניינת בין חוויה מינית של אשה וחוויית מלחמה של גבר . ברומנים הנדונים בכרך זה מיוצג מיגוון טכניקות ותימות , אך בראש ובראשונה הם ראויים לעיון מעמיק מכיוון שיצירות איכותיות כאלה משפיעות על חיינו . כמו בדבריו המאלפים של לורנס ; "הדרך שבה זורמת ונרתעת אהדתנו היא הקובעת באמת את חיינו . ומכאן חשיבותו העצומה של הרומן שנעשתה בו מלאכה ראויה לשמה . בכוחו לקבוע את אופיה ומגמת פניה של תודעתנו האוהדת , והוא מסוגל להרחיק את אהדתנו ברתיעה מדברים שגוועו . "ומתו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help