sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המאפליה" רק כשהוא תופש שמרלו הוא דמות עיקרית מספרת , ושהוא , ולא קורץ , עומר במרכז . ואילו מרלו ב"לורד ג'ים " הוא מספר עד , והוא המתמיד וממקם למען הקורא את ג'ים ומסייע לשפוט אותו . אין צורך לומר שקונרד איננו מעוניין בטכניקה לשמה . הוא אולי הסופר המעמיק ביותר הכותב על חולשות אנוש ברומן האנגלי , אותו סוג של חולשה ( או "נקודת התורפה" כפי שהוא מכנה זאת ב"לורד ג'ים (" שהדמות עצמה עשויה לא להיות מודעת לה , חולשה הנחשפת במצבי לחץ פתאומיים בנסיבות המעמידות את הדמות במבחן . הראייה החודרת לאופי ניכרת אפילו ביצירה כמו , "ניצחון" שהצד הטכני של הנרטיב בה חשוף לביקורת נוקבת , אבל אין עוררין על כר ש"ניצחון" מצטיין באפיון המורכב של הייסט . ד"ה לורנס הוא לדעתי גדול סופריה של אנגליה במאה הנוכחית , ו"הקשת בענן" הוא ההישג המרשים ביותר שלו . ב"הקשת בענן" נטש לורנס את הצורות המסורתיות הן מבחינת ארגון החומר — הרומן חסר עלילה — הן מבחינת האפיון — בדרך המודרניסטית תשומת הלב מופנית מן המציאות החיצונית , ממעשיה של הדמות בעולם שמחוצה לה , אל המציאות הפנימית , אל מה שעומד בראש מעייניה בעולמה הפנימי . מכיוון שלורנס נטש את הטכניקות המסורתיות נאלץ להמציא צורות חדשות , וזאת עשה בהצלחה רבה , באמצעות חזרה ריתמית במקום עלילה לשם ארגון הנרטיב , ובפיתוח מה שקרא ה"פחם" של האופי , במקום ה"אגו היציב של הדמות . "כבעבר שיטת האפיון החדשה אפשרה לו לחדור לרמת הוויה עמוקה מזאת שקדמה לה ברומן ; ובשיטה זאת נקט כדי להתמקד בדרך ייחודית ומקורית ביחסים שבין גברים לנשים , בעיקר יחסי מין . "הקשת בענן" הוחרם כשנדפס בראשונה באנגליה בשנת , 1915 אך בזה לא נסתם הגולל עליו , וכיום אין עוררין על כך שהוא רומן קלסי . ברומה ל"תקוות , "גדולות "דיוקן האמן כאיש צעיר" הוא הבילרונגסרומן האנגלי המייצג של תקופתו . ב"דיוקן האמן כאיש צעיר" נעשה מעשה מדהים של דחיסת קורות חיים שלמים לכמה מאות עמודים , וראשית הילדות מצומצמת לעמוד וחצי מופלאים . דיקנס הוא אולי היחיד שתפש את עולמו של הילד בדרר בלתי נשכחת כמו ג'ויס , אבל רק בידי ג'ויס עלה להציג עולם זה במונחי מודעות של ילד . השימוש שעושה ג'ויס בדמות העיקרית כ " מוקד מודעות , " מודעות שבאמצעותה כל המתרחש מחוצה לה מסונן , הוא לא רק מבחינה טכנית קפדני יותר מכל מה שכתב הנרי ג'יימס , האמן שהקדים את ג'ויס בטכניקה הזאת ; כך הוא כבר עשה את מחצית הדרך לקראת השימוש המהפכני ב"זרם התודעה" שב"יוליסס , " שנכתב אחרי "דיוקן האמן כאיש . "צעיר אבל , כמו אצל קונרד ולורנס , העיסוק בטכניקה אצל ג'ויס הוא אמצעי להשגת מטרה , לא מטרה בפני עצמה . "דיוקן האמן כאיש צעיר " משרטט את התפתחותו של סופר עד לנקודת הניכור מן החברה שבקרבה הוא חי ; וסטיבן דדלוס , המתנתק בסוף הרומן ממשפחתו , מן הכנסייה שלו ומן הארץ שנולד בה כדי להשתחרר ולהקדיש עצמו לאמנות הכתיבה , נעשה כמעט מיתוס במאה העשרים .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help