sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בספריו אלה ובמאמריו הרבים פרע הרב ברויאר את השטר שבמאמרו הראשון משנת תש"ך . ויפה אמר תלמידו , ד"ר מרדכי סבתו , כי " מאמר זה נכתב מתוך השראה . נראה כאילו כל הדברים שלימד וכתב הרב ברויאר בפרשנות המקרא [ ... ] אינם אלא פירוט ויישום של מאמר זה בצורה מדויקת . "להפליא ואף הרב ברויאר עצמו הודה פעם כי מעת לעת הוא חוזר ומעיין במאמרו , ונדהם מחדש מלהט האמונה המפעם בו . עם ייסודו של כתב העת מגדים בשנת תשמ"ו מצא בו הרב ברויאר במה מתאימה והרבה לפרסם בו מאמרים . בין המאמרים האלה גם מאמרים עקרוניים על דרך לימוד התנ"ך ועל מעין תקדים לגישתו שמצא בדבריו של בעל שאגת אריה על ספר דברי הימים . במשך השנים נמשך גם הוויכוח העקרוני על שיטתו של הרב ברויאר , שראשיתו בדברי תגובה שנאמרו ב'בית הלל' בירושלים . הרב ברויאר השתתף בכמה כינוסים , וחזר להציג את גישתו העקרונית , לפתח אותה ולשכללה . בכינוס שכותרתו 'המקרא , 'ואנחנו שהתקיים בבאר שבע בשנת תשל"ז ( בראשות פרופ' אוריאל סימון , ( דיבר הרב ברויאר על סכנות וסיכויים בלימוד פשוטו של המקרא , דן בהגדרת המושג 'פשוטו של , 'מקרא והציע לקשור אותו עם המאמר 'דיברה תורה בלשון בני . 'אדם את המאמר הזה העמיד ביסוד שיטתו : התורה האלוהית שניתנה מידי ה' מדברת בלשון בני אדם רבים , שונים זה מזה תכלית שינוי במחשבות לבם ובסגנון כתיבתם . בשנת תשנ"ב הוזמן הרב ברויאר להרצות בוועידת 'הפורום האורתודוקסי' בניו יורק על היחס שבין לימוד התנ"ך ובין יראת שמים . בהרצאתו נזקק הרב ברויאר להגדרות שונות של המושג 'תורה מן , 'השמים ובחן לאורן את השקפתנו על נתינת התורה . הוא תהה אם ניתן ליישב את המושג הזה עם ההשקפה שהתורה ניתנה לנביאים שונים בעלי השקפות שונות , אך במסקנת הדברים טען כי חכמי כל הדורות פירשו כי התורה הוכתבה למשה , כסופר המכתיב ללבלרו , וממילא אין היא קשורה לאישיותו של משה מצד זמנה והשקפתה . בסוף דבריו אומר הרב ברויאר כי כותב התורה הוא למעלה מן הזמן , וכתיבתו קדמה לבריאת העולם , ומכוונת לכל דורות ישראל ; אולם אפשר לומר שבשעה שכתב פרק מסוים בתורה נתן דעתו לדור מסוים בישראל , והוא הדור שמדע המקרא

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help