sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בשאלת ההשפעה של השואה על ההגות הדתית , יש מי שטען שהזעזוע של השואה גרם לשבר עמוק , שלאחריו "נתערער . "הכל לעומתו , יש מי שטען כי על אף הזעזוע , השואה לא חוללה מפנה בהגות הדתית , והיא קיבלה הסבר ומשמעות במסגרת דפוסי החשיבה הדתיים המסורתיים שרווחו לפניה . בין שתי העמדות ישנן כמה עמדות ביניים . להלן נראה כי הרב עמיטל אינו מוכן לקבל או להציע כל הסבר ומשמעות דתיים לשואה . יחד עם זאת , הוא אינו מוכן להוציא את השואה מעולם עבודת השם שלו . הוא אינו מוכן ואינו יכול להתעלם ממנה , והיא משפיעה על תמונת העולם הדתית ועל מתיחת קו האופק הדתי שלו , מתוך עמדה יסודית של תחושת קרבה אלוהית עמוקה . כראש ישיבה וכמחנך , הרב עמיטל רגיש למציאות המשתנה , והוא ער להכרח הדתי בבחינה מתחדשת של עמדות דתיות . בעניין זה רואה הרב עמיטל את עצמו כתלמידו של הרב קוק . הדברים אמורים גם בנוגע הערה , 1 ובמקומות נוספים במאמר ; הנ"ל , 'ואמונה עיניתני - על מגמות באמונה בימי , 'השואה מלאת א , תל אביב תשמ"ג , עמ' , 350-341 ושם הערה . 2 . 12 "השואה היא אתגר מבית לאמונה היהודית , אולם זהו אתגר שלילי במלוא מובן המילה , בלא אור ובלא הקלה . לאחר אושוויץ נתערער הכל , ואין עוד ביטחון בשום דבר '' ( א' פקנהיים , על אמונה והיסטוריה [ לעיל , הערה , [ 3 עמ' . ( 162 . 13 למשל : מ' ורדיגר , השואה כנקודת מפנה תיאולוגית , רמת גן תשנ '' ח . ורדיגר מסיק כי בדפוסים העיקריים של ההגות הדתית שלאחר השואה אין עדות למפנה תאולוגי , שכן ההוגים הדתיים המייצגים אותם מתמודדים עם המשמעות הדתית של השואה בתוך המערכת המושגית של דפוסי החשיבה הדתיים הקיימים , ואינם פורצים את מסגרותיהם . . 14 א' שביד , למשל , מתאר את "החשיבה התיאולוגית המתמודדת עם מאורעות היסטוריים שהם בבחינת גילויי רוע המערער את האמונה בהשגחה אלוהית צודקת , "ומיטיבה כחשיבה ה '' מבטאת בדרך כלל משבר דתי שראשיתו קדמה למאורעות ; "הללו "המאורעות מערערי האמונה נעשים על ידי כך לגילויים מעוצמים ומאיצים של המשבר הדתי" ( א' שביד , 'השואה בסוף המאה העשרים מנקודת מבט תיאולוגית , 'ומחקרית מדעי היהדות , 39 תשנ"ט , עמ' . ( 35 . 15 הרב עמיטל מתייחס גם לצורך בבחינה הלכתית מחודשת לאור שינויי המציאות : " החזון איש כותב שלפסיקת ההלכה יש צורך בידיעת ההלכה ובהערכת המציאות ... גם אם ההלכה היא פשוטה , הרי הערכת המציאות היא מורכבת" ( הרב י' עמיטל , 'לא הכל , 'הלכה עלון שבות בוגרים יג , תשנ '' ט , עמ' = ) 97 מימד , 15 כסלו תשנ"ט [ דצמבר , [ 1998 עמ' . ( 6 . 16 "דווקא בגלל מה שינקתי ממשנתו של הרב [ קוק , [ אני סבור שעלינו , על ממשיכי דרכו של הרב , להתבונן במציאות של ימינו כמות שהיא , ולא לצטט משפטים שנכתבו לפני כשמונים שנה , בלי לבחון את התאמתם לתקופתנו" ( הרב י' עמיטל , 'משמעותה הדתית של מדינת , 'ישראל עלון שבות , 151 תשנ '' ח , עמ' = ] 142 עלון שבות בוגרים

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help