sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ישראל בשואה , עדיין ניתן לומר שעבודת האלהים שלנו בנויה על הכרת הטוב ? דרכו של רבנו בחיי , דרך המבססת את עבודת השם על 'הכרת , 'הטוב אינה אפשרית עוד . לאחר השואה , ההודאה על חסד האל עם ברואיו אינה יכולה להיות נקודת המוצא של עובד השם . רק התעלמות מהשואה מאפשרת נקודת מוצא כזו . הנכונות לבחון מחדש את הבסיס שעליו עומדת עבודת , 'ה מניחה שזו צריכה לעמוד על אמת , "ולא על כזב . "וחנופה האמירה כי השואה סתמה בפני האדם דרך מסוימת בעבודת , 'ה היא אמירה שקשה למצוא כמותה בקרב היהדות האורתודוקסית . הרב עמיטל מציע דרך אחרת כיסוד לעבודת , 'ה דרך שבסיסה אהבת ה' בבחינת "הן יקטלני לו א ? חל" ( על פי איוב י"ג , טו . ( זהו חיפוש נואש של מי שדרכים אחרות נחסמו בפניו . הרב עמיטל מצטט בהקשר הזה את דבריו של רבנו בחיי , בעל חובות הלבבות ו אם תשרפני באש לא אוסיף כי אם אהבה אותך ושמחה בך . דומה למה שאמר : 'הן יקטלני לא [ לו קרי ] איחל' ( איוב י"ג , טו ... ( ואמרו רז"ל על דרך הדרש r 'אף על פי שמיצר ומימר לי דודי - בין שדי ילין' ( שבת פח ע"ב . ( יש כאן חיפוש מתוך תחושת נוכחות אלוהית עמוקה t אין כאן שמץ של טענת היעדרות או אפילו 'הסתר . 'פנים הזעזוע של השואה מאיים על תמונת עולם דתית של אל שעיניו משוטטות בכל , ריבון עולם הנוכח בו והמתערב בתולדותיו . בדיון . 7 'אף על פי שמיצר ומימר לי' ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' . 48 . 8 שם , עמי . 49 עמדה המצדדת בעמידה מול הרע בלי ניסיון לכסותו אנו מוצאים אצל חז"ל : "יודעין הן הנביאים שאלוהן אמיתי , ואינן מחניפין לו" ירושלמי ברכות פ"ז ה"ג , יא ע"ג , ? מגילה פ"ג ה"ז , עד ע"ג . והשווה בבלי יומא סט ע"ב . וראה ? 'אף על פי שמיצר ומימר לי' ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' . 50-48 . 9 רבנו בחיי , תורת חובות הלבבות , ווארשא תרל"ה , שער אהבת , 'ה פרק א , עמי . 154 . 10 טענת 'הסתר הפנים' מצויה בהרבה מן התגובות התאולוגיות המודרניות לשואה . תחושת הנוכחות האלוהית העולה כאן אינה יכולה לקבל את הטענה הזו . ועוד נדון בכך בהרחבה להלן . . 11 השפעתה של השואה על האמונה ועל המחשבה הדתית היא עניין שנדרשו וחזרו ונדרשו לו . ראה למשל רשימת הספרות אצל ד' מכמן , 'השפעת השואה על היהדות , 'הדתית תמורות יסוד בעם היהודי בעקבות השואה , ירושלים תשנ"ו , עמ' , 613

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help