sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מודברים הכוהנים - עובדי המשכן , ולבסוף העם כולו . מתוך סדר זה נראה , שהכתוב מבקש להציג את כפרת "כל עם , "הקהל כמי שבאה על רקע כפרת הקודש ואוהל מועד ולאורה . לעומת זאת , הבאת הציווי על חגיגת יום הכיפורים כחלק מרשימת המועדים בפרק כ"ג , מציגה אותו כיום "מקרא , "קדש יום חג שנוהג ביישובי ישראל כולם , ואף השלכת החגיגה נוגעת לכל בית ישראל ( עינוי נפש ואיסור מלאכה . ( מהו היחס שבין שני תיאורים אלו ? האם הציווי על החג בפרק כ"ג מתעלם מאופיו המיוחד של היום כיום טיהור המשכן ? האם ליום קדוש זה יש מעמד עצמאי גם בלי קשר לטיהור המשכן ? יש לציין שכיום , שבעוונותינו חרב בית מקדשנו , ישנה חשיבות מרכזית לשאלה זו - מהו משמעותו של יום זה ללא . יכולת קיום של פרק ט"ז , ללא קיום סדר העבודה וטהרת המשכן או המקדש ? התלבטות זו עלתה כבר בתורת כוהנים . שיכול , אין לי יום הכיפורים מכפר אלא עם הקרבנות ועם השעירים יום הכיפורים מכפר , ומניין אף על פי שאין קרבנות ואין שעיר היום מכפר , תלמוד לומר 'יום הכיפורים . 'הוא ב . שתי מחציות הציווי ברצוני לבחון סוגיה זו מתוך בחינת מבנה הפרשה שבה מופיע הציווי על יום הכיפורים בפרק כ"ג ( פס' כו-לב . ( נדמה , כי פסוקים אלו מעוצבים כשתי מחציות , המקבילות ת"ל ? 'ויצא' לפי שהזה ההזאות על הפרוכת ועמד מן המזבח ולפנים והזה ובמתנות המזבח הזקיקו לצאת מן המזבח ולחוץ ויתחיל מקרן מזרחית . "צפונית לעומתו , כתב ראב"ע במקום ו "ויצא אל המזבח - הוא מזבח . "העולה . 4 ועל כן , דומה לענ"ד , שלא דייק בדבר ליונשטאם , עת השווה את טקס יום הכיפורים לטקסים מקבילים בבבל העתיקה , וטען : "בבבל לא ניתן לרעיון טיהור האדם אלא מקום שני במעלה . מה שאין כן בתורת ישראל , שעניין טיהור האדם מעוונותיו הוא עיקרו של היום , ואילו טיהור הבית מטומאתו אינו נזכר אלא דרך אגב" ( ש"א ליונשטאם , ערך 'יום , 'הכפוריס אנציקלופדיה מקראית ג , ירושלים תשי"ח , עמ' . ( 598 וראי הצדק עמו , שהתורה לא רואה בכפרת העוונות של ישראל "מקום שני , "במעלה ועל כן הרי באים שני שעירים , לכפרת המשכן ולכפרת ישראל . אולם האמירה ש"טיהור הבית מטומאתו אינו נזכר אלא דרך , "אגב היא מרחיקת לכת ויש בה משום הפיכת היוצרות . . 5 תורת כוהנים אמור פרשה יא יד , מהד' ווייס קב ע"א .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help