sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יונתן גרוסמן מכפרת המשכן אל כפרת הגבולין ( ויקרא כ"ג , כו-לב ) א . ציווי מפוצל בשונה מהמועדים האחרים , ספר ויקרא עוסק בעניינו של יום הכיפורים בשני מקומות שונים . ראשית , סדר עבודת טיהור המשכן מופיע בפרק ט"ז , כחתימת חטיבת הטומאה והטהרה ( פרקים יי'א-ט"ז . ( שנית , החג מופיע כחלק מרשימת המועדות בפרק כ"ג . במובן מסוים , דומה הדבר לדגם הציווי על קרבן הפסח וחג המצות , המתואר באריכות בספר שמות ומופיע שוב בפרק המועדות בויקרא כ"ג . עם זאת , השוואה זו לוקה בחסר , שהרי בספר שמות מובאים הציוויים על מועדי ניסן כחלק מציוויי הזיכרון הלאומי את יציאת מצרים , וממילא מתאים הדבר להופיע עם תיאור היציאה ממצרים בספר שמות . לעומת זאת , יום הכיפורים אינו חג זיכרון , כך שניתן היה להסתפק בהבאת החג ומצוותיו בסמוך לציוויים על שאר מועדי תשרי בפרק כ"ג . פיצול הציווי על החג קשור בפיצול הקיים בבסיס אופיו של מועד זה . בפרק ט"ז הוא מוצג כ'חג , 'מקדשי הווה אומר , משמעויותיו נוגעות למשכן . עצם החגיגה נעשית בתחומי המשכן סדר' ) , ( 'העבודה ואף השלכת החג נוגעת לסדרי המשכן ( טהרתו . ( גם כפרת חטאי ישראל נראית - על פי לשון חתימת פרק זה - כהרחבה של כפרת המשכן : "וכפר את מקדש הקדש ואת א י הל מועד ואת המזבח יכפר ועל הכהנים ועל כל עם הקהל יכפר" ( ט"ז , לג . ( חתימה זו רומזת כי יש לראות את הכפרה הנעשית ביום זה כמתחילה מן הפנים ומתפשטת החוצה : בתחילה מוזכרת כפרת "מקדש , "דשהק שמכוון ככל הנראה לקודש הקודשים ; לאחר מכן מוזכר "אה ל מועד" המכוון למשכן כולו , אחריו מופיע , "המזבח" הרומז למזבח הקטורת ( בעיקר לאור שמות , 'ל י ) או למזבח החיצון . לאחר הזכרת כפרת המשכן גופו , עובר הכתוב לכפרת אנשי ישראל : תחילה . 1 אלא אם כן נטעין אותו בממד של זיכרון ימי המילואים ( שיבה לטהרה ראשונית , ( אולם גם אז ראוי היה שיופיע בסמיכות ליום השמיני - בפרק , 'י ולא בסיום חטיבת הטומאה והטהרה . . 2 כפירוש ראב"ע על ט"ז , לג מבית" ) . ( "לפרוכת . 3 שאלה זו תלויה במחלוקת הראשונים בהבנת הנאמר בפסוק ידו : "ויצא אל המזבח אשר לפני ה' וכפר . "עליו הפועל הפותח את הפסוק - "ויצא אל המזבח" - מעודד את זיהוי המזבח הנידון עם מזבח העולה המצוי בחצר המשכן . אולם , הגדרת המזבח כמזבח "אשר לפני ה' " רומזת לזיהוי המזבח עם מזבח הקטורת . רש"י ( בעקבות יומא נח ע"ב ) פירש : "זה מזבח הזהב שהוא לפני ה' בהיכל , ומה

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help