sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתיחה אדמו "ר תל אביבי האדמו"ר ר' יעקב פרידמן מהוסיאטין , חי ופעל בתל אביב בשנות השואה ותקומת המדינה ( בין השנים תרצ"ז-תשי"ז , . ( 1957-1937 שורשיו נטועים עמוק בקרקע החסידות - הוא צאצא ישיר , בן אחרי בן , של המגיד ממזריטש , תלמידו הגדול של הבעש"ט , מייסד התנועה החסידית - ואילו ענפיו ופארותיו נטויים היו אל עיצומו של העידן המודרני . בדורותיה הראשונים ראתה עצמה החסידות כחידוש בעולם , אולם בדורות האחרונים , מדגישים החסידים דווקא את היותם המשך לתנועה מפוארת שיסודותיה בהררי קודש . כך היא דרכן של תנועות מהפכניות , ראשיתן מרד ומהפכה , והמשכן , התמסרות והתייצבות . להתמסרות ולייצוב יש ערך חיובי . הן מורות על כך שהתנועה התקבלה בציבור הרחב , שהמאבק על הצדקת קיומה שכך והערעורים על דרכה נדחו . בשלב זה היא יכולה להתפנות להפצת תורתה ולבניין מוסדותיה וקהילותיה באופן שיטתי ובהיקף רחב . אולם , בצדן של מעלות אלו עומדות גם סכנות . כאשר התנועה הופכת להיות ממסד היא מתחילה לעסוק בקיומה השוטף , בבניינה החומרי , בשימור רעיונותיה ודרכה החינוכית ובהנהלתם לחבריה ולבניה . מתוך כך , היא הופכת מתנועה מהפכנית ורעננה לארגון ממוסד ושמרני , שאורכת לו סכנה של קפיאה על השמרים , התנגדות לכל ביקורת וחשיבה מחודשת , ובסופו של תהליך - היא הופכת להעתק של אותו ממסד עצמו שכנגדו יצאה בראשית דרכה . כדברים הללו אירע גם לחלקים מסוימים של התנועה החסידית . ר' יעקב זצ"ל ראה את עצמו כממשיך של דרך ושושלת הנהגה , ולא כמחדש ומהפכן . הוא הדגיש את ייחוסו פעמים רבות בספרו , לא מפני שהייחוס מהווה מבחינתו גורם להתנשאות ויוהרה , אלא מפני שאבותיו ואבות אבותיו מהווים עבורו מקור יניקה רוחנית . אולם , הוא לא נלכד בפח היקוש של הגישה השמרנית , הממסדית . בתורותיו ובהנהגתו הוא שומר את מסורת החסידות , אולם אין הוא רואה את תפקידו כ'שומר החומות' של התנועה בכלל או של בית רוז'ין שהוא נמנה עליו בפרט .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help