sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בפתחי השערים בשתי תקופות בחייו נודע רבי עמוס חכם לציבור הרחב , ובשתיהן נקשר שמו בספר הספרים . בראשונה יצא טבעו בארץ ובעולם עת היה לחתן התנ"ך העולמי בשנת העשור למדינה . רבים מאלו שהאזינו באותם הימים לשידורי 'קול ישראל' ועקבו אחרי חידון התנ"ך הארצי ואחר כך אחר החידון העולמי זוכרים עד היום בהתרגשות ובהשתאות שניים מבין הנבחנים בחידון - הרב יחיא אלשיך המנוח ורבי עמוס חכם יבלח"א . שניהם עלו על כל הנבחנים בידיעותיהם המופלגות בכל ספרי המקרא . ר"ע חכם נתעלה על כולם משנתברר שאינו רק משנן גדול ובקי בכל פסוקי המקרא . מי שהאזין לתשובותיו שם לב שפעמים הרבה הוא ליווה אותן בדברים שאמרו גדולי הפרשנים בימי הביניים על העניין הנידון במקרא , ואף שמע הערות מקוריות משלו על הפסוק הנידון . למשל כאשר נשאל "במה דומה ירבעם בן נבט לאהרן הכהן , " ? השיב תשובה מפורטת ומלאה וכשנגע בשיתוף שמות ילדיהם - נדב ואביהוא לאהרן ונדב ואביה לירבעם - ציין מה שאמרו על כך הפרשנים בבקיאות מופלגת והוסיף דברים משלו . היו שקראו עליו באותם הימים " עמוס חכם - עמוס חכמה" במובן הנעלה של הפועל עמס . לא רק כבוד המקרא נתעלה באותם הימים ולא רק כבוד ויקר היו מנת חלקו של רבי עמוס . החידון הוציא אותו מד' אמותיו ובעקבות החידון נשתפר מצבו הכלכלי והפיזי . הוא היה לתלמיד באוניברסיטה העברית , וחבריו ומוריו זוכרים אותו בחיבה בזכות מידותיו הנעלות ובזכות ידיעותיו וכישרונותיו . הוא פיזר מתורתו לכל דורש בעין יפה ובנדיבות גדולה וגם הרבה לומר דברי חידוד מן המקרא ומן החיים . בעקבות החידון הוא זכה להקים משפחה ולהעמיד דור שני ושלישי . כשנהגה רעיון סדרת הפירושים 'דעת , 'מקרא נתנו עורכיה את עינם בו לטובה , וביקשוהו ליטול בה חלק פעיל . בזה נפתחה התקופה השנייה בחייו . לימים נתגלה כארי שבחבורת מפרשי התנ"ך בסדרה כיודע דעת מקרא . לא מעטים המה הספרים שפירש בסדרה זו . הרי הם כסדר כ"ד הספרים : שמות , ישעיהו , יואל ועמוס , תהילים ואיוב , שיר השירים ואסתר . כל מי שנדרש ל'דעת מקרא' רואה נכוחה שפירושיו של חכם הם מן המעולים שבספרי הסדרה . את פירושיו מאפיינים חוש הפשט בהבנת המקרא , ידיעה והבנה מצוינות בלשון המקרא ובלשון העברית בכלל , בקיאות בספרות חז"ל , הכרה מקרוב של הפרשנות המודרנית והביקורתית , יכולת ניסוח מדהימה וכושר לנקוט את המועט הכולל את המרובה . ויש גם יש מעלות נוספות שפירושיו מתאפיינים בהן . מי שייטול דרך משל

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help