sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

והאישות אינן חלות בבת אחת אלא בזו אחר זו : תחילה היא קנויה לעבדות גרידא ; אולם אדוניה זכאי ואף מצווה לקנות אותה אחר כך לאישות - ובאותה שעה תפקע העבדות מאליה . בדרך זו אף אחת משתי ההלכות האלה לא נתקיימה במלואה - אך כל אחת מהן קיבלה לפחות ביטוי חלקי . ועתה גם שיטת הפרשנות של שתי ההלכות הסותרות דומה לשיטת הפרשנות של שני הסיפורים הסותרים . תחילה עלינו לפרש כל הלכה במסגרת המידה האלוהית שהיא תלויה בה . פירוש זה יתאים תמיד לפשוטו של המקרא , על פי המשתמע בלשון בני אדם . אולם שתי ההלכות המתקבלות בדרך זו סותרות זו לזו , שהרי הן נובעות משתי הנהגות אלוהיות . ולפיכך נוכל לקיים את שתיהן רק בדרך הפשרה ה ' משתפת ' את המידות האלוהיות . ואם נרצה עדיין לקיים את מה שמצאנו כתוב בתורה , יהיה עלינו להוציא את הכתוב מפשוטו ולפרש אותו בדרך המדרש : כאילו חובת אדוניה לתת לה שאר כסות ועונה איננה חלה מיד אחרי שנמכרה לו , אלא רק אחרי שהפקיע את עול עבדותה והפך אותה לאשתו " . בסתירות שנידונו עד כה מביאה התורה את שני הסיפורים או את שתי ההלכות במלואם - כמות שהיו ראויים להיכתב במסגרת המידות שהם תלויים בהן . אולם ברוב המקומות שיש בהם סיפורים סותרים נוהגת התורה בדרך אחרת . אין היא מביאה את שני הסיפורים של שתי ההנהגות האלוהיות זה בצד זה , אלא היא משלבת את הפסוקים של שני הסיפורים האלה ויוצרת מהם סיפור אחד , כגון בפרשת המבול או בפרשת מכירת יוסף . עצם השילוב הזה יוצר סתירות וכפילויות רבות בין הפסוקים התלויים בהנהגות שונות . בפרשות מסוג זה חייב הפרשן להעמיד את הפסוקים התלויים בהנהגה אחת כנגד הפסוקים התלויים בהנהגה האחרת . כתוצאה מכך יעלו בידיו שתי מערכות של פסוקים , שכל אחת מהן מוסרת סיפור דומה - אך שני הסיפורים יהיו סותרים זה לזה בפרטים לא מעטים . ודבר זה כבר יביא מאליו לידי כך שהוא יפרש את הפרשה האחת שלוש פעמים זו אחר זו . תחילה יפרש את הסיפור העולה מן הפסוקים של ההנהגה האחת , ואחר כך יפרש את הסיפור העולה מן הפסוקים של ההנהגה האחרת ; ושני הסיפורים האלה יתאימו לפשוטם של המקראות המספרים אותם . רק אחר כך יוכל לפרש את הסיפור העולה מן הפרשה כמות שהיא כתובה לפנינו - אחרי שכבר נשתלבו בה הפסוקים של שתי ההנהגות ונצטרפו לסיפור אחד . סיפור זה מגשים את שיתוף שתי ההנהגות הסותרות , ורק הוא הסיפור . 11 ראה עוד על כך את מאמרי 'אמה עברייה ושפחה חרופה , ' מגדים טז , תשנ"ב , עמ' ; 36-19 והשווה גם את האמור במבוא לספרי פרקי מועדות , ירושלים תשמ"ו .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help