sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מידות אלוהיות הסותרות זו לזו בקיצוניותן , והמתיישבות זו עם זו רק כאשר הן מוותרות זו לזו כדי שיוכלו להתקיים כאחד . על פי הדברים האלה נוכל להגדיר את השיטה שבה יש לפרש שני סיפורים סותרים כדוגמת שני הסיפורים של בריאת העולם . תחילה יש לפרש כל סיפור במסגרת המידה האלוהית שהוא תלוי בה . פירוש זה יתאים תמיד לפשוטו של המקרא על פי המשתמע מלשון בני אדם . לפי הסיפור האחד הדשא קדם לאדם , ואילו לפי הסיפור השני האדם קדם לדשא . והסתירה שבין שני הסיפורים האלה היא תוצאה ישירה של הסתירה שבין מידת שם אלהים ובין מידת שם הויה . אולם כאשר בורא העולם ביקש להגשים את שני הסיפורים האלה , נאלץ לפשר ביניהם , כדי שיוכל 'לשתף ' את שניהם בשעת הבריאה . במסגרת השיתוף הזה הגיע הדשא עד פתח הקרקע לפני בריאת האדם ; אך הוא עלה מן הקרקע רק אחרי שנברא האדם . ואם עדיין ביקש הבורא לקיים את מה שהוא מצא כתוב בתורה , היה עליו להוציא את הכתובים מפשוטם ולפרש אותם בניגוד למה שמשתמע בלשון בני אדם : כאילו פירוש "ותוצא הארץ דשא" הוא שהארץ הוציאה את הדשא מבטן האדמה עד פתח הקרקע ; ופירוש "וכל עשב השדה טרם יצמח " הוא שעשב השדה אמנם צמח עד פתח הקרקע , אך עדיין לא עלה ולא נראה מעל פני האדמה . ועל פי זה כבר נוכל להגדיר את ההבדל שבין פשוטו של המקרא ובין מדרשו . פשוטו של המקרא מבטא את כוונת נותן התורה במסגרת כל אחת ממידותיו הקדושות , והוא מתאים תמיד למה שמשתמע מן הכתוב בלשון בני אדם . כנגד זה המדרש מבטא את הביצוע המעשי של המידות האלוהיות הסותרות , ובדרך כלל אין הוא מתאים למשמע הכתוב בלשון בני אדם . הדברים שנאמרו עד כה דנו בסתירות שבין שני סיפורים ; ודברים דומים יש לומר ביחס לסתירות שבין שתי הלכות . לדוגמה , במקום אחד נאמר שאמה עברייה קנויה לאדוניה לעבדות ולאישות כאחת ואדוניה חייב לה שאר כסות ועונה ( שמות כ " א , ז-יא . ( בניגוד לכך נאמר במקום אחר , שאישה יכולה להימכר רק לעבדות גרידא ( דברים ט"ו , יב-יח . ( גם כאן שתי ההלכות הסותרות נובעות משתי מידות אלוהיות , וכל אחת מהן מבטאת רעיון המתאים לאותה מידה או הנהגה , ועלינו להבין את הרעיון הזה ולעמוד על ההבדל שבינו ובין חברו . אולם אף על פי ששתי ההלכות האלה נאמרו מפי ה ' , לא נוכל לקיים אותן כמות שהן כתובות בתורה , שהרי הן סותרות זו לזו ; אלא עלינו לפשר ביניהן כדי שיוכלו להתקיים כאחת . בהתאם לכך נאמר , שאמה עברייה אמנם קנויה גם לעבדות וגם לאישות - אך העבדות . 10 חולין ס ע"ב ; רש '' י בראשית ב ' , ה , ד '' ה "טרם יהיה בארץ . "

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help