sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שונים ומקבצים אותם אל ספר אחד . והוא גם לשון בני אדם שתורת ה ' מדברת בו . שכן נותן התורה מצא בחביון עוזו ספרים אחדים שכתב אותם במידות אלוהיות שונות , והעתיק מהם את ספר התורה : "בספר אחד מצא כן ובספר אחר מצא כן וכמו שמצא כן העתיק ולא רצה . "לשנות את הספר הזה כתב תחילה באש שחורה על גבי אש לבנה ואחר כך הקריא אותו למשה רבנו על הר סיני , 7 כדי שיכתוב אותו על הספר בדיו . הוא ספר התורה שישראל מוסרים מאב לבנו , מרב לתלמידו , מדור ראשון ועד דור אחרון . ברור מכל מה שנתבאר כאן , ששני הסיפורים של בריאת העולם לא באו לספר כיצד נברא העולם במציאות , אלא רק לתאר את סדר בריאת העולם המתאים למידת שם אלהים מזה - ולמידת שם הויה מזה . אף על פי כן אנחנו רואים ששני הסיפורים נוקטים לשון עבר , כאילו סיפרו דברים שהיו . שכן במסגרת אותה מידה אלוהית היו הדברים צריכים להתרחש רק על פי הסדר הזה . ולפיכך רואים אותם כאילו אכן התרחשו על פי הסדר הזה . אולם אף על פי שהתורה לא באה לספר את מה שאירע במציאות , יש קשר ישיר בין מה שמסופר בתורה ובין מה שאירע במציאות . אלא שהקשר הוא הפוך מן העולה ממשמע הלשון . התורה איננה כותבת כיצד נברא העולם , אלא היפוכו של דבר : העולם נברא על פי מה שכתוב בתורה . וגם דבר זה כבר למדנו מתורתם של חכמים . שהרי חכמים כבר אמרו שהתורה הייתה תכנית הבניין של בריאת 8 העולם . וכשם שהבנאי בונה את הבית על פי התכנית שהתווה המהנדס , כן בורא העולם ברא את עולמו על פי התכנית שהוא מצא בתורה . והואיל והוא מצא שם שני סיפורים סותרים של בריאת העולם - אחד על פי מידת שם אלהים ואחד על פי מידת שם הויה - נאלץ לפשר בין שני הסיפורים האלה , ולתת ביטוי לכל אחד מהם ; כגון שהדשא הגיע עד פתח הקרקע לפני בריאת האדם , אך עלה מן הקרקע רק אחרי בריאת האדם . בדרך זו כל אחת משתי המידות האלוהיות הגיעה לידי ביטוי חלקי - ואף אחת מהן לא הגיעה לידי ביטוי מלא . והוא הדבר , שחכמים קראו 'שיתוף מידת הרחמים למידת הדין ' . שיתוף זה איננו כתוב בתורה בפירוש , אך הוא עולה מאליו מתוך העובדה ששני סיפורים סותרים של הבריאה כתובים בתורה זה בצד זה . ומאלינו אנחנו מבינים , שהבורא הגשים את שני הסיפורים האלה כאחד ; ודבר זה יכול להיעשות רק בדרך הפשרה . כי רק הפשרה יכולה להביא לידי 'שותפות ' בין שתי . 7 ראה את פתיחת הרמב " ן לפירושו לתורה . . 8 ראה בראשית רבה פרשה א א , מהד' תיאודור-אלבק עמ' . 6 9 . ראה הערה . 2

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help