sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

טובה ובלא ברכה ; וכאשר יראה אחר כך את האישה , ירגיש שמצא אישה מצא טוב ורחוק מפנינים מכרה . ונמצא אפוא , שהאישה איננה ממלאת רק פונקציה ביולוגית בעולם הדואג רק לקיום הערטילאי , אלא יש לה משמעות רוחנית בעולם שהוא בעל משמעות ובוראו מוצא בו נחת רוח . בכך כבר נתיישבה וגם הוסברה הסתירה שבין שני הסיפורים של בריאת העולם . כאשר כתב נותן התורה את הסיפור הראשון הוא אחז במידת הדין , ולפיכך יכול היה לתאר את בריאת העולם רק על פי הסדר המתאים למידה זו . משום כך סיפר שהדשא קדם לאדם , ואיש ואישה נבראו כאחד ; שהרי רק זה הוא הסדר המתאים למידת שם אלהים , ובמסגרת המידה הזאת יכול העולם להיות נברא רק על פי הסדר הזה . אולם כאשר כתב את הפרק השני , הוא אחז במידת הרחמים ותיאר את בריאת העולם על פי הסדר המתאים למידה זו . משום כך סיפר שהאדם קדם לעשב והאיש נברא לפני האישה , שהרי רק זה הוא הסדר המתאים למידה זו . אולם עדיין נותרה כאן שאלה הטעונה דיון . עצם העובדה שהתורה כוללת שני סיפורים סותרים , איננה מתאימה כלל ללשון בני אדם . שהרי אין דרכם של בני אדם לכתוב ברצף אחד דברים הסותרים זה את זה - בלי לרמוז אפילו במילה אחת כיצד מתיישבת הסתירה . אך הוא הדבר שאנחנו מוצאים כאן מיד בתחילת התורה . הרי היא מביאה שני סיפורים סותרים של בריאת העולם , ואין היא טורחת אפילו לשבר את אוזן השומע כיצד יפרנס את הסתירות האלה . וגם אי אפשר לומר שהיא רומזת ליישוב הסתירה על ידי חילופי השמות האלוהיים ; שהרי לשון בני אדם איננה מסתפקת ברמזים דקים מסוג זה כדי ליישב סתירות כה קשות . גם הסבר העניין הזה יימצא לנו בתורתם של חכמי ישראל . שכבר תמה בעל 6 שאגת אריה על כך שיש בספר דברי הימים סתירות רבות , אף על פי שנאמר בתלמוד שאדם אחד - הוא עזרא הסופר - כתב את הספר הזה . ועל כך השיב , שעזרא לא כתב בעצמו את ספר דברי הימים , אלא "העתיק דברי הימים מכמה ספרים שמצא ... בספר אחד מצא כן ובספר אחד כן , וכמו שמצא כן העתיק ... ובלשון שמצא כן העתיק ולא רצה . "לשנות שיטה זו נתקבלה אחר כך גם אצל חכמי האומות , והם עשו ממנה מדע גדול שאין כאן המקום לפרטו . מכל מקום למדנו מדברי כולם , שאכן כך לשון בני אדם מדברת ; אלא שאין זו לשון בני אדם הכותבים ספר בעצמם , אלא זו לשון בני אדם המעתיקים דברים ממקורות . 6 במילואים לספר גבורת ארי למסכת יומא נד ע '' א , ז ה' * . "תיובתא" וראה גם את מאמרי 'תורת התעודות של בעל שאגת אריה , ' מגדים ב , תשמ"ז , עמ' . 22-9

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help