sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:381

על כך אמר ה' לאברהם "למה זה צחקה שרה . " ... ואילו שרה כיחשה ואמרה "לא , "צחקתי אך הוא אמר "לא כי . "צחקת אולם דו-שיח זה איננו מובן כלל . שהרי נאמר בפירוש שה' אמר לאברהם את תלונתו על שרה הצוחקת ; וקשה להבין איך שמעה שרה את הדברים שה' אמרם באוזני בעלה ; ואם אכן שמעה את ה' מדבר אל אברהם , איך מלאה לבה להכחיש את דברי ! 'ה שאלה זו נתיישבה בפירוש הרמב"ן על ידי ההנחה שאברהם חזר באוזני שרה על התלונה ששמע מפי . 'ה אך הואיל ולא גילה לה שהוא שמע את הדברים מפי , 'ה כיחשה ואמרה "לא . "צחקתי אחר כך חזר אברהם - ולא ה' - ואמר לה "לא כי . "צחקת ורק אז הבינה שרה שאברהם שמע על כך מפי , 'ה ושוב לא ענתה דבר . אולם קשה לומר שפירוש זה מתאים לפשוטו של המקרא . שהרי אין רמז בכתוב שאברהם אמר לשרה דבר . אלא נראה מסתימת הלשון , שה' התלונן תחילה רק באוזני אברהם , ואף על פי כן שמעה שרה את הדברים - ואף הכחישה אותם . ואחר כך פנה אליה ה' במישרין ואמר לה "לא כי . "צחקת וכל זה איננו מובן כלל . כל השאלה הזאת מתיישבת מאליה על פי פירוש הרשב"ם . שהרי לשיטתו , ה' התגלה לאברהם על ידי ביקור שלושת המלאכים . ומכאן , שאחד מהמלאכים האלה - אולי הגדול שבחבורה - קרוי כאן בשם ; 'ה ועליו נאמר בראש הפרשה "וירא אליו ה . "' וכן מצינו גם במקומות אחרים שמלאך קרוי בשם ; 'ה שהרי הוא נשלח מאת , 'ה ושלוחו של ה' כמותו . ומקרא מלא הוא אומר על מלאך : 'ה "כי שמי בקרבו" ( שמות כ"ג , כא . ( ועל פי זה כבר יובן מאליו אותו דו-שיח תמוה שבין ה' ובין שרה . כי ה' שהתלונן כאן על שרה באוזני אברהם איננו אלא הגדול שבמלאכים , הנקרא כאן בשם ; 'ה ושרה שמעה את דבריו אל אברהם מאחרי הפתח . והואיל והיא לא ידעה שהאנשים האלה הם מלאכי ה' - וקל וחומר שלא ידעה שהדובר אל אברהם קרוי בשם ה' - היא הכחישה את דבריו ואמרה "לא . "צחקתי ועתה פנה אליה המלאך במישרין ואמר לה "לא כי . "צחקת אולם אף על פי שיש בפירוש הרשב"ם כדי לבאר את הפרשה הזאת על פי פשוטה , עדיין נותרו כאן שאלות הטעונות יישוב . שאלה אחת מתעוררת מיד בתחילת העניין . בפנייתו הראשונה של אברהם אל המלאכים הוא אמר להם ו ג ויאמר אדני אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבר מעל עבדך . נחלקו חכמים ( שבועות לה ע"ב , ( אם שם "אדני" הנזכר כאן הוא שם חול או שם קודש . אם הוא שם חול , ניקודו יכול להיות רק אדני ( בלשון יחיד ) או אדני ( בלשון רבים . ( ואם . 13 השווה שמות , 'ג ב , ד ( פסוקים שהזכירם כבר הרשב"ם ) וכן פרשת גדעון , שתובא בהמשך .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help