sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:380

רק שניים מהמלאכים האלה נשלחו לבחון את הכנסת האורחים של בני האדם ולהשיב להם כגמולם ; ואילו רפאל לא השתתף כלל באותה שליחות ; אלא הוא היה בבחינת בן לוויה של ה' שבא לבקר את החולה . אולם נאמר בפירוש בסוף הפרק , שה' , 'הלך' "כאשר כלה לדבר אל . "אברהם והדעת נותנת שגם רפאל , בן לווייתו , הלך עמו . רעל פי זה כבר מובן , שרפאל לא היה יכול לעשות שום שליחות נוספת . אין צריך לומר שהוא לא היה יכול להציל את לוט או להשחית את סדום - שהרי לא הגיע לסדום כלל . אלא הוא לא היה יכול גם לבשר את שרה כדי לגמול לאברהם על הכנסת האורחים , שהרי לא היה שותף כלל לאותה שליחות הקשורה להכנסת האורחים של הבריות . אלא בשורת שרה וכן שאר כל המעשים הקשורים לשליחות זו היו מוטלים על מיכאל ועל גבריאל . וכך הם חילקו ביניהם את התפקידים ' מיכאל שילם שכר טוב לצדיקים שקיבלו את האורחים בסבר פנים יפות : תחילה שילם לאברהם על ידי בשורת הבן ; ואחר כך שילם ללוט על ידי הצלתו מן ההפכה . ואילו גבריאל נפרע מן הרשעים שביקשו להתעלל באורחים - והשחית את סדום . על פי הדברים האלה כבר נתיישבו דברי התלמוד כהלכה ובלא כל דוחק . שוב אין אנחנו זקוקים לומר שמלאך אחד עושה שתי שליחויות רק בשתי ערים ולא בעיר אחת ; אלא הכול תלוי רק בטיב השליחות בלבד : מלאך אחד גומל חסד עם הצדיקים - ומלאך אחר נפרע מן הרשעים . ב . ביאור פסוקי הפתיחה על פי פשוטו של מקרא דברים אלה באו לבאר את השיטות השונות של החכמים ביחס למשמעות התגלות ה' לאברהם ותפקידי המלאכים המבקרים את אברהם . והצד השווה שבכל שיטות החכמים , שה' התגלה לאברהם בזיקה למצוות מילה . אולם פשוטו של המקרא איננו סובל את עצם התפיסה הזאת . שהרי מצוות מילה ניתנה ונתקיימה במידת שם אלהים ; ואילו הפרשה שלנו חתומה כולה בשם הוי"ה ; ונאמר בפירוש בראש הפרשה שה' התגלה לאברהם בשם הוי"ה . ושוב אי אפשר לומר שיש זיקה כל שהיא בין ההתגלות הזאת בשם הרי"ה ובין מצוות מילה , הקשורה לשם אלהים . והואיל והתגלות ה' אל אברהם איננה יכולה להיות מנומקת על ידי קיום מצוות מילה - ואי אפשר גם למצוא לה נימוק אחר - על כורחנו אנחנו מקבלים את שיטת הרשב"ם בפרשה זו : ה' לא התגלה לאברהם - ונוסף על כך גם שלח אליו מלאכים ; אלא הוא התגלה לאברהם בעצם העובדה ששלח אליו מלאכים . ופירוש זה של הרשב"ם מוכח גם מן האמור בהמשך הפרשה . מסופר שם , שאחד המלאכים בישר לאברהם ששרה עתידה ללדת בן , ושרה צחקה לשמע הדברים . כתגובה

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help