sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:379

אולם אף על פי שגם התלמוד וגם המדרש אומרים שהתגלות ה' אל אברהם באה יחד עם ביקור המלאכים , הרי הם חלוקים ביחס לסיבת ההתגלות . כי המדרש מדמה את התגלות ה' לאברהם להתגלות שכינה במקדש ; וכשם שה' מתגלה לאדם שבנה לו מזבח ( שמות , 'כ כ ) והקריב לו קרבן ( ויקרא q ד , ( כן הוא התגלה לאברהם שמל את עצמו לשמו " . תפיסה שונה לחלוטין משתקפת בתלמוד : "אותו היום יום שלישי של מילה של אברהם היה , ובא הקב"ה לשאול . "באברהם ומכאן שה' בא אל אברהם , משום שאברהם היה חולה מחבורת המילה , והי ביקש לבקר את החולה . ונראה , שמחלוקת זו שבין המדרש ובין התלמוד היא השורש לשאר כל המחלוקות שביניהם בסוגיה זו . לדברי המדרש , בא ה' אל אברהם כדי להראות לו שיקרבנו' נתקבל ברצון ; ואילו שלושת המלאכים באו אל אברהם ואל לוט כדי לבחון את הכנסת האורחים של בני האדם ולהשיב להם כגמולם . והם נזדמנו עם ה' בפתח אוהלו של אברהם רק באקראי , כביכול , בלא כל תיאום ביניהם . שהרי אין כל קשר פנימי בין התגלות שכינה לרגל מילת אברהם ובין הכנסת האורחים של הבריות . כנגד זה לדברי התלמוד , בא ה' אל אברהם כדי לבקר את החולה . והואיל ועיקר מצוות ביקור חולים היא הסעד לחולה והסיוע לרפואתו , הוא קרא גם לרפאל לבוא אל אברהם כדי שירפא אותו מחוליו . ואילו שני המלאכים האחרים באו אל אברהם ואל לוט כדי לבחון את הכנסת האורחים של בני האדם ולהשיב להם כגמולם . והם נזדמנו כאן עם רפאל רק באקראי , כביכול , בלא כל תיאום ביניהם . שהרי אין כל קשר פנימי בין ביקור החולה של ה' ושל רפאל - ובין הכנסת האורחים של הבריות . ועל פי הדברים האלה כבר נתבארה מאליה המחלוקת שבין המדרש ובין התלמוד לעניין תפקידיהם של המלאכים . לדברי המדרש , כל שלושת המלאכים נשלחו לבחון את הכנסת האורחים של בני האדם ולהשיב להם כגמולם . ולפיכך נאלץ המדרש לומר שאין מלאך אחד עושה שתי שליחויות . אלא מיכאל שילם לאברהם את שכר צדקתו על ידי בשורת הבן ; ומיד נסתלק , שהרי כבר עשה את שליחותו . שני המלאכים האחרים הלכו אחר כך לסדום ; ושם גמל רפאל ללוט כצדקתו על ידי שהציל אותו מן ההפכה ; ואילו גבריאל שילם לאנשי סדום ברשעתם על ידי שהשחית את עירם . כנגד זה לדברי התלמוד . 11 בראשית רבה פרשה מח ד . . 12 תפיסה זו מובאת גם במדרש בשם ר' שמלאי : "מצינו שהקב"ה מברך חתנים ומקשט כלות ומבקר חולים וקובר מתים ... מבקר חולים מנין ? שנא' וירא אליו ה' באלוני ממרא " ... ( בראשית רבה פרשה ח טו . ( אולם הדברים אמורים שם במסגרת הדרשות למעשה בראשית ; אך אין רמז לתפיסה זו במדרש לפרשת וירא עצמה . מאמר דומה מובא בשם ר' שמלאי גם במדרש תנחומא לתחילת פרשת וירא . נאמר שם , שכל דרכיו של הקב"ה תסד , שהרי בתחילת התורה קישט את הכלה , בסופה קבר את המת , ובאמצעה ביקר את החולה .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help