sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:378

- והוא עודנו יושב בפתח האוהל - הוא ראה את שלושת המלאכים ורץ לקראתם "מפתח . "האהל שתי השיטות האלה נתבארו בדברי המפרשים ; ואילו חז"ל לא פירשו את דעתם בסוגיה זו . אולם נראה מדבריהם , ששיטתם היא ממוצעת בין שתי השיטות האלה . אף הם אומרים , כנראה , שהתגלות ה' וביקור המלאכים היו שני אירועים שונים - כדברי הרמב"ן . אך נראה מלשונם , ששני האירועים האלה לא יצאו לפועל זה אחר זה , אלא הם התקיימו בעת ובעונה אחת . ומבחינה זו הרי קרובה שיטתם לשיטת הרשב"ם יותר מאשר לשיטת הרמב"ן . תפיסה זו של חז"ל באה לידי ביטוי ברור בדברי המדרש . מסופר שם , שאברהם הצטער על שאין עוברים ושבים באים אליו אחרי שנימול . ועל כך השיבו הקב"ה , שלפני מילתו היו בני אדם ערלים באים אליו , ואילו אחרי המילה "אני ובני פמליא שלי נגלים ; "עליך והוא שכתוב כאן : רישא T ? עיניו T ?? ו י רא והנה 1 שלשה T : אנשים ? T- ! נצבים T עליו T T ו י רא ... : '" וירא' - בשכינה , 'וירא' - . "במלאכים ותפיסה דומה משתקפת , כנראה , גם בדברי התלמוד . שהרי מסופר שם , שאברהם יצא מהאוהל כדי לחפש אורחים - ומצא שם את הקב"ה עומד בפתח האוהל . אולם הקב"ה לא רצה לעמוד שם , משום שראה את אברהם מצטער בתחבושת המילה ; ומאותה סיבה גם המלאכים לא רצו לעמוד שם . משום כך פנה אל ה' ואמר לו "אל נא תעבר מעל עבדך" - וגם רץ לקראת המלאכים , כדי שלא יסורו מעליו . ונראה מכל סגנון הדברים שם , שהפנייה אל ה' והריצה לקראת המלאכים נעשו בעת ובעונה אחת . . 8 בראשית רבה פרשה מח ט . . 9 תפיסה שונה משתקפת , כנראה , בדברי המדרש ללשון "והוא ישב פתח האהל כחם : "היום " ישב כתיב , ביקש לעמור , א "ל הקב"ה שב אתה סימן לבניך , מה אתה יושב ושכינה עומדת , כך בניך יושבין ושכינה עומדת על גבן " ... ( בראשית רבה פרשה מח ו . ( נראה מכאן , ששכינה נתגלתה לאברהם עוד לפני שבאו האורחים ; שאם באת לומר שהקב"ה והאורחים באו כאחד , שוב אי אפשר לומר שהוא המשיך לשבת בעת גילוי שכינה . שהרי כבר היה עליו לקום כדי לרוץ לקראת האורחים . מכל מקום עדיין אין מכאן ראיה לשיטת הרמב"ן שהאורחים באו רק אחרי שכבר נסתלקה שכינה . . 10 במקום אחר פירשו חכמים שאברהם ביקש מהקב"ה שימתין לו עד שיכניס את האורחים ; ומכאן למדו שגדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני השכינה ( שבת קכז ע"א . ( מוכח גם משם , שהאורחים לא באו אחרי שנסתלקה שכינה , כדעת הרמב"ן ; אלא הם באו יחד עם השכינה - או אחרי שבאה השכינה ובטרם נסתלקה .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help