sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:377

מובן שגבריאל השחית את סדום , משום שהוא היה "שר של ; "אש ואילו שני חבריו עשו שלוש שליחויות של .-חסד רפאל ריפא את אברהם בחברון , שהרי הוא ממונה על הרפואה ; מיכאל בישר את שרה בחברון , משום שרק הוא היה פנוי לכך בחברון . ואחד משני המלאכים האלה הלך לסדום והציל שם את לוט ; ולדעת התלמוד , שליחות זו הייתה מוטלת על מיכאל . אולם קשה להבין מניין ידע התלמוד לומר כן . ולא עוד , אלא הדעת הייתה נותנת שרפאל הוא שימלא את השליחות הזאת . תדע שכן , שהרי לדעת המדרש רפאל שדרכו לרפא הציל את לוט בסדום , משום ש"רפואה והצלה עניין אחד . "הוא ולפיכך יכולים היינו לצפות , שכן יהיה גם לדעת התלמוד ; ורפאל , שדרכו לרפא - וכבר ריפא את אברהם בחברון - הוא גם שיציל את לוט בסדום . ואילו אמר התלמוד כן , כבר הייתה מצטמצמת המחלוקת שבינו ובין המדרש ; שהרי לפי זה שניהם היו אומרים שמיכאל בישר את שרה , רפאל הציל את לוט , וגבריאל השחית את סדום ; ואין ביניהם אלא זה , שלדעת התלמוד רפאל גם ריפא את אברהם ; ואילו לדעת המדרש לא עסק רפאל ברפואה כלל . אם נבוא ליישב את השאלה הזאת , יהיה עלינו לעיין בפתיחת הפרשה : י"ח , א וירא אליו ה' באלני ממךא והוא ישב פתח האהל כחם היום . לדעת הרשב"ם - וזו גם דעת הרמב"ם - פסוק זה הוא בבחינת כלל המתפרש על ידי הפרט שלאחריו : ה' נראה לאברהם על ידי ששלח אליו שלושה ממלאכיו . ואילו לדעת הרמב"ן , התגלות ה' וביקור המלאכים היו שני אירועים שונים , שיצאו לפועל זה אחר זה : תחילה נראה ה' אל אברהם היושב בפתח אוהלו . ואחרי שכבר נסתלקה שכינה מעליו . 5 זו היא שיטת רש"י בפירושו לפסוק ב , ד"ה והנה שלשה אנשים . ושיטה זו הוצעה גם בדברי התוספות שם ( ראה הערה , ( 2 ונראה מדבריהם שהם מייחסים את השיטה הזאת למדרש . אולם לאמתו של דבר אין זו אלא שיטת כלאיים , המצרפת שתי שיטות חלוקות . היא מקבלת את שיטת התלמוד , שרפאל ריפא את אברהם - בניגוד לדעת המדרש , שאיננו מזכיר את רפואת אברהם כל עיקר ; והיא מקבלת את דעת המדרש , שרפאל הציל את לוט - בניגוד לדעת התלמוד , המייחס את הצלת לוט למיכאל . וראוי לציין עוד , שהתוספות אומרים לפי השיטה הזאת שרפאל היה יכול לרפא ולהציל , " דרפואה והצלה עניין אחד . "הוא ונראה מדבריהם , שרק שתי אלה נחשבות "עניין , "אחד ואילו בשורה איננה נחשבת עניין אחד לא עם רפואה ולא עם הצלה . ולפי זה שוב אין אנחנו זקוקים לומר שמלאך אחד עושה שתי שליחויות בשתי ערים , אלא הכול תלוי בטיב השליחות בלבד : בשורה לחוד , רפואה והצלה לחוד , השחתה לחוד . וזה הוא בוודאי פירוש פשוט בהרבה מזה שאמרנו כאן . אלא שאין הוא ניתן להיאמר אלא לפי השיטה המוצעת בדברי התוספות - שאיננה עולה בקנה אחד לא עם שיטת התלמוד ולא עם שיטת המדרש . . 6 רשב"ם בפירושו לבראשית י"ח , א ; רמב"ם , מורה הנבוכים חל ק ב פרק מב . . 7 רמב"ן בפירושו לבראשית י"ח , א , ד"ה והנה פיתש הפרשה הזאת וכר .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help