sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:376

בחברון , בישר מיכאל את שרה , ורפאל ריפא את אברהם . וגבריאל הלך משם לסדום כדי להשחית את העיר ; ואילו מיכאל נלווה אליו כדי להציל את לוט . נמצא , שהתלמוד חולק על המדרש לעניין הכלל שאין מלאך אחד עושה שתי שליחויות . אולם ברור שעיקרו של הכלל מקובל גם על התלמוד . אלא שהתלמוד סבור שהכלל אמרר רק בשתי שליחויות הנעשות כאחת במקום אחד , ולא בשתי שליחויות הנעשות זו אחר זו בשני מקומות . משום כך יכול היה מיכאל לבשר את שרה בחברון - ולהציל אחר כך את לוט בסדום . אולם אחרי שכבר עשה שליחות אחת בכל אחת משתי הערים האלה , שוב לא היה יכול לעשות שם שליחות נוספת ; אלא היה צורך לשלוח את רפאל כדי לרפא את אברהם בחברון ; והיה צורך לשלוח את גבריאל כדי להשחית את סדום . פירוש זה של שיטת התלמוד עולה מתוך דברי התוספות שם ו אלא שעדיין השיטה טעונה הסבר . שהרי לפי זה די היה בשני מלאכים בלבד : מיכאל יבשר את שרה בחברון ויציל אחר כך את לוט בסדום ; ואילו רפאל ירפא את אברהם בחברון וישחית אחר כך את סדום . בדרך זו היה כל אחד משני המלאכים האלה עושה שתי שליחויות בשתי ערים שונות - אחת בחברון ואחת בסדום - ושוב לא היה צורך במלאך שלישי . משום כך נראה , שיש להסביר כך את חלוקת תפקידי המלאכים לשיטת התלמוד : השחתת סדום הייתה טעונה מלאך לעצמו ; שהרי זו היא שליחות של דין ושאר כל השליחויות הן שליחויות של רחמים , ואין מלאך של חסד יכול להיות גם מלאך של חבלה . ואילו שלוש השליחויות האחרות היו טעונות שני מלאכים נוספים : שני מלאכים פעלו בחברון , שהרי אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות בעיר אחת . ואחד מהם עבר אחר כך לסדום ועשה שם שליחות נוספת . ונמצאנו למדים מכל זה , שהמדרש והתלמוד חולקים כאן בשתי מחלוקות התלויות זו בזו . לדעת המדרש הוטלו על שלושת המלאכים האלה רק שלוש שליחויות ; ולפיכך נאלץ המדרש לומר שאין מלאך אחד עושה קזתי שליחויות כל עיקר . כנגד זה לדעת התלמוד הוטלו על שלושת המלאכים האלה ארבע שליחויות ; ולפיכך נאלץ התלמוד לומר שהכלל שאין מלאך אחד עושה שתי שליחויות אמור רק בשתי שליחויות הנעשות בעיר אחת - או בשתי שליחויות שאחת מהן היא של דין ואחת היא של רחמים . אולם בכך עדיין לא נתיישבו כל השאלות המתעוררות בקשר לשליחויות אלה ; שכן חלוקת ארבעת התפקידים בין שלושת המלאכים עודנה טעונה הסבר לדעת התלמוד . . 4 השאלה על כך ששני מלאכים היו מספיקים לארבע השליחויות , שאלה כבר ר"א מזרחי בפירושו לפסוק ב , סוף ד"ה ורפאל שריפא את אברהם הלך משם להציל את לוט . וראה על השאלה הזאת גם חידושי אגדות למהרש"א בבא מציעא שם , ד"ה דאתא מיכאל לשזביה ללוט .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help