sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

על פי הדברים האלה שוב אין אנחנו יכולים לתמוה על שיש בתורה מקראות רבים המכחישים זה את זה . ולא עוד , אלא מלכתחילה היינו יכולים לצפות לסתירות בין המקראות . וכל הסתירות האלה אינן טעונות יישוב וגם אינן ניתנות ליישוב ; שהרי הן נובעות מן הסתירות שבין מידותיו של , 'ה והסתירות האלה אינן אלא הביטוי העליון של אחדות . 'ה אולם אף על פי שאין בידינו ליישב את הסתירות האלה , חובה עלינו להבין את משמעותן . שהרי שני המקראות הסותרים מבטאים שני רעיונות שמקורם במידותיו של , 'ה ועלינו לעמוד על טיבו של כל אחד משני הרעיונות האלה ולהגדיר את ההבדל שבינו ובין חברו . וגם בעניין זה יכולים אנחנו ללמוד מתורתם של חכמי ישראל . שכבר גילו חכמי הסוד , שאלהימ הוא בגימטריה הטבע . ולמדנו מכאן , שהעולם שנברא במידת שם אלהים הוא עולם הטבע , ואילו העולם שנברא במידת שם הוי"ה הוא עולם ההתגלות . ועל פי זה כבר מובנים ההבדלים שבין שני סיפורי הבריאה . העולם שנברא בשם אלהים נמסר לשלטון חוקי הטבע ; ודבר זה צריך לבוא לידי ביטוי כבר בשעת בריאתו . משום כך צמיחת הדשא קודמת לבריאת בעלי החיים , ובריאת בעלי החיים קודמת לבריאת האדם : שהרי זה היה צריך להיות סדר התהוות היצורים האלה אילו התפתחו מאליהם על פי חוקי הטבע . כמו כן הרי זה מובן שאיש ואישה נבראו כאחד . שהרי הטבע דואג רק לקיום כל היצורים ו ! וקיום המין האנושי תלוי בשותפות שבין איש ואישה . כנגד זה העולם שנברא בשם הוי"ה הוא העולם שה' מתגלה בו , וה' בעצמו מנהיג אותו כרצונו . זה הוא עולם שיש לו משמעות , והוא נברא כדי שה' ישמח בו במעשיו , ולפיכך מעולם לא נמסר במוחלט לשלטון חוקי הטבע העיוור . בהתאם לכך יצירת האדם קדמה כאן ליצירת הצמחים ובעלי החיים ; שהרי אין חפץ לה' בכל ברואי עולם אלא באדם בלבד . כמו כן הרי זה מובן שהאיש נברא לפני האישה . שכן בעולם זה לא באה האישה רק כדי להבטיח את קיום המין האנושי ; אלא האישה נבראה כדי שהאיש ישמח בה ויאהבנה כגופו וימצא בה עזר בחיים . ודבר זה לא יושג , אלא אם כן סבל תחילה מהבדידות וראה שהוא שרוי בלא טובה ובלא ברכה ; וכאשר יראה אחר כך את האישה , ירגיש שמצא אישה מצא טוב ורחוק מפנינים מכרה . ונמצא אפוא , שהאישה איננה ממלאת רק פונקציה ביולוגית בעולם הדואג רק לקיום הערטילאי , אלא יש לה משמעות רוחנית בעולם שהוא בעל משמעות ובוראו מוצא בו נחת רוח . בראשית יז ע"א ' של"ה , שבועות קנד , מהר"ל , באר הגולה , עמי קנה .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help