sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פי מידת הדין ; ואילו הפרק השני , הנוקט תמיד את שם הוי"ה , מתאר את בריאת העולם על פי מידת הרחמים . בכך כבר הוסברה כפילות הסיפור על בריאת העולם . וגם הסתירות שבין שני הסיפורים האלה שוב אין בהן כדי להתמיה . שהרי מידת הדין ומידת הרחמים הן שתי מידות סותרות - וסימנך : אין מרחמים בדין - ולפיכך גם המאורעות התלויים בשתי המידות האלה צריכים להיות שונים ואף סותרים זה לזה . משום כך נאמר בפרק הראשון , שהדשאים והעצים עלו לפני בריאת האדם ואיש ואישה נבראו כאחד - ואילו בפרק השני נאמר , שהאדם נוצר לפני צמיחת העשבים והעצים והאיש נוצר לפני האישה . ומסתבר , שהסדר של הפרק הראשון הוא הסדר המתאים למידת שם אלהים ; ואילו הסדר של הפרק השני הוא הסדר המתאים למידת שם הוי"ה . עצם העובדה ששתי מידות אלוהיות סותרות זו לזו איננה צריכה להפתיע , שהרי היא תוצאה ישירה של אחדות . 'ה שכן אחדות ה' איננה שוללת את ריבוי מידותיו , אלא היפוכו של הדבר : ריבוי מידותיו הסותרות של ה' הוא המבחן העיקרי של אחדות . 'ה כי ה' הוא אחד , ובעצם אחדותו הוא כולל את כל הניגודים ואת כל הסתירות שבעולם . הוא יוצר אור ובורא חושך , עושה שלום ובורא רע , הוא מרחם על בריותיו וגם מעמיד אותן בדין , הוא ממית ומחיה , מוחץ ורופא , מכה וחובש . חכמים ביטאו משמעות זו של אחדות ה' במדרשם לתחילת עשרת הדיברות : למה נאמר ? הים כגיבור עושה מלחמות ... כזקן מלא רחמים ... הוא אומר וכעצם השמים לטוהר ... פה לאומות העולם לומר שתי רשויות הן הרי לפנינו : כאשר אומות העולם רואות את ריבוי הפנים של אלוהי העולם , הרי הן מסיקות מכאן ש"שתי רשויות . "הן ואילו אנחנו שמענו בהר סיני "אנכי ה' , "אלהיך ואנחנו יודעים שאחדות ה' באה לידי ביטוי דווקא בריבוי פניו ומידותיו . . 3 שם אלהים שצורף שם לשם הוי"ה בא רק לבטא את שיתוף שם הוי"ה של הפרק הזה לשם אלהים של הפרק הקודם . . 4 מכילתא , מסכתא דבחדש , פרשה ה .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help