sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא יישוב המקרא על פי פשוטו במקרא פסוקים רבים הסותרים זה את זה או החוזרים זה על זה . וכבר למדנו מתורתם של החכמים את הדרך של יישוב הסתירות והסבר הכפילויות . וכך אמרו חכמים : שני כתובים המכחישים זה את זה , עד שיבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם . וכאשר פרשה חוזרת על מה שכבר נאמר בפרשה אחרת , לא נשנית פרשה זו אלא בשביל מה שנתחדש . בדרכים האלה וכיוצא באלה הלכו אחר כך המפרשים הראשונים והאחרונים ; וברוב המקומות עלה בידם למצוא יישוב או הסבר שהדעת מתיישבת בו . אולם אף על פי שהסתירה או הכפילות נתיישבה בדרכים אלה , פשוטו של המקרא נתיישב בהן . שהרי כל המבקש לפרש את המקרא על פי פשוטו חייב לצאת מן ההנחה , ש"דיברה תורה כלשון בני . "אדם ואין דרכם של בני אדם לומר דברים הסותרים את זה על פי משמע לשונם - אפילו יעלה בידי השומע ליישב אותם בדרך זו או אחרת . כמו כן אין דרכם של בני אדם לומר דבר אחד שתי פעמים - אפילו נוסף בפעם השנייה דבר שעדיין לא נאמר בפעם הראשונה . משום כך אין הפרשן יוצא ידי חובת הביאור על ידי עצם יישוב הסתירה או הסבר הכפילות . אלא עליו לבאר תחילה מה ראתה תורה לומר דברים שנראה ממשמע לשונם כאילו הם סותרים זה לזה או חוזרים זה על זה ; ורק אחר כך הוא יכול לנסות ליישב את הסתירה או להסביר את הכפילות . וגם בעניין זה יכולים אנחנו ללמוד מתורתם של החכמים . ולא עוד , אלא שחכמים האירו את עינינו בנושא זה כבר בשער הכניסה של התורה . שהרי למדו מחילופי השמות האלוהיים שבשני הפרקים הראשונים של התורה , שפרקים אלה תלויים בשתי מידות אלוהיות שונות . הפרק הראשון , הנוקט רק את שם אלהים , מתאר את בריאת העולם על שני כתובים המכחישים - ספרא , ברייתא דר' ישמעאל , פרשה א פרק א ; מכילתא דרכי ישמעאל , מסכתא דפסחא , פרשה ד , ד"ה והיה לכם ; ועוד . פרשה שנשנית בשביל דברים שנתחדשו בה - רש"י שמות י"ג , ה , ד"ה את העבדה , רש"י במדבר , 'ה ו , ד"ה למעל ; ועוד . ראה רש"י לבראשית , 'א א ד"ה ברא אלהים , על פי בראשית רבה פרשה יכ טו .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help