sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מבוא הדרישה לנביא תנועת ההשכלה העברית חיפשה את המודלים שלה במקרא . היא אימצה את הנחת היסוד של שלוש הדתות המונותיאיסטיות הגדולות שמייסדן הוא לא אב , לא מלך , לא כוהן , ואף לא גיבור , אלא נביא . הנביא הוא גיבור תרבות בעל אנרגיה ארכיטיפית , שהספרות המערבית בכלל והספרות העברית בפרט ניסו לממשו כמכשיר רטורי ראשון במעלה כשאיפתן הבלתי נלאית לכבוש את לבם ואת תודעתם של הקוראים . החורה אל המקרא אינה המצאה של תנועת ההשכלה ו קדמה לה , כידוע , שירת ספרד בימי הביניים . אבל שירה זו , בפנותה אל המקרא , לא שאפה לשנות את המערכת התרבותית הערכית של העם אלא לחזק אותה . בשירה זו , האל היה , הווה ויהיה במרכז לעולם ועד ; היא גם לא אימצה את דמות המשורר הנביא כדמות מפתח בעולמה , למרות החזרה אל המקרא והקסם שהילכו דמות הנביא והנבואה על דמויות המפתח בהגות היהודית של ימי הביניים ( העשל , . ( 1977 תנועת ההשכלה העברית פנתה אל המקרא ואל דמות הנביא כחלק ממאבקה לשינוי ערכים בעולם היהודי . היא שאפה להחליף סולם ערכים תיאוצנטרי , שהאל עומד במרכזו , בסולם ערכים אנתרופוצנטרי , שהאדם עומד במרכזו , ובהשאלה . ארון ספרים אחד באחר ; ובהזערה נוספת : ספר אחד במשנהו ( הלקין , תש"מ : , 23-9 . ( 77-72 משום כך רק טבעי הוא שמייסדיה ודובריה של המערכת הספרותית החדשה ביקשו ואימצו , ביודעין או שלא ביודעין , מבני עומק ארכיטיפיים כדי להעניק עוצמה רטורית למחברי הספר או לגיבוריו , ובעיקר לתביעתם לשינוי ערכים טוטלי בעיצוב פני היהודי החדש , עמו ותרבותו . וייזל בשירי תפארת , ( 1811-1789 ) האפוס השירי הראשון של השירה העברית 1 ודי אם נזכיר רק כמה מן ההתחלות , שחלקן שנויות במחלוקת : לשון לימודים ומעשה שמשון ( 1724 ) של רמח"ל ( ראה : שביט , ;( 59-56 : 1987 הבאור והתרגום ( 1783-1780 ) של מנדלסון ; נחל הכשור ( 1783 ) והמאסף !( 1829- 1784 ) ולבסוף , שירי תפארת ( 1789 ) של וייזל .

אוניברסיטת בן גוריון בנגב. המרכז למורשת בן גוריון

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help