sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הוא , דכתיב : 'וידבר אלהים את כל הדברים ; 'האלה אף אתה עשה אזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים , את דברי אוסרין ואת דברי מתירין , את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין . בלשון הזה אמר להם : אין דור יתום שרבי אלעזר בן עזריה שרוי בתוכו ( שם ע"א . ( לדעתי מלמדים אותנו מקורות אלה את ההבדל בין הגישה של ר ' אלעזר בן עזריה ור ' יהושע הדוגלים בקיומו של חידוש מוחלט , "דברי תורה פרין , "ורבץ לבין גישתו של ר' אליעזר המקבל אך ורק תורה של שכחה' ושחזור , כדברי רש"י : "אל תחושו למניינכם - אל יהי לכם שום חשש וגמגום במה שמיניתם ותיקנתם , שהרי הסכמתם , "להלכה והכוונה היא להלכה ההיסטורית שנשמרה על ידי רבי אליעזר . בסעיפים הבאים נעמוד על גישות אלו , על תורת השכחה והשחזור ועל תורת החידוש . ננסה להראות , שיש בעולמם של חכמים גישות שונות בעניין החידוש . נצביע על ארבעה דגמים הנראים חשובים במיוחד . השניים הראשונים נמצאים כבר במקורות חז " ל ( כפי שראינו לעיל , ( והשניים האחרים הם פרי ההגות המאוחרת יותר : [ א ] דגם השחזור ( המבוסס על עקרון השכחה . ( . 8 השימוש בביטוי 'סוד ה ' ליראיו ' מתאים להפליא לדברי התלמוד במס ' בבא בתרא יב ע"ב עליהם נעמוד להלן . עיקרון זה מלמד אותנו , שקיימת התאמה בין דברי התורה המתחדשים על ידי יראי ה , ' לדעות החכמים הראשונים , ואף ההלכה למשה מסיני תומכת בהן : "אלא אמר רב אשי , תדע , דאמר גברא רבה מילתא , ומתאמרא הלכה למשה מסיני . "כוותיה עיקרון זה בא לידי ביטוי בולט דווקא בתיאור שלפנינו על הפרשת מעשרות בעמון ובמואב , ולמרות זאת , דבריו של ר' אליעזר מעמידים אותנו בפני פרדוקס , ואין ספק שחז"ל היו מודעים לו . הדיון נסב על מעשר עמון ומואב כמעשה נביאים וכמעשה חכמים , ורבי אליעזר מדבר על הלכה למשה מסיני . כיצד ייתכן שהלכה למשה מסיני תתייחס למצווה מדרבנן ? הרמב"ן בחידושיו לחולין ( ו ע"ב ) מפרש את ה'הלכה' הזאת שלא כפשוטה : "והם תקנת נביאים ותקנת חכמים שהנהיגו בהם דיני ארץ ישראל מפני שהם סמוכות לארץ , כדאיתא במס' ידים ( פ " ד . " ( הריטב"א בשבועות ( טז ע " א ) אומר גם הוא : "ומה שאמר ר '' א הלכה למשה מסיני - כעין הלכה למשה מסיני קאמר , אי נמי כי מהלכה למשה מסיני לא קדשוה בקדושה ראשונה , כדי שיסמכו עליהם עניים בשביעית . " כך גם הרע '' ב על ידים ( פ " ד , מ " ג ) מפרש : "הלכה למשה מסיני ... לאו דווקא , דאין זה מן התורה , אלא כאילו היא הלכה למשה מסיני ; מיהו בתוספתא משמע , דהלכה למשה מסיני ממש . "קאמר הפיסה זאת על 'מעין הלכה למשה מסיני ' אינה זרה לחז"ל . כך בקטע על בני יששכר , שיובא רמלואו להלן , קוראים אנו : "ומבני יששכר יודעי בינה לעתים ... וכל אחיהם על פיהם , מלמד שכל אחיהם היו מסכימין ההלכה על פיהם כהלכה למשה מסיני " ( שיר השירים רבה ו , טו . ( הפרדוקסליות שבעמדה בולטת לעין ומתמיהה : הדוגמה הבולטת לתורת השכחה וההיזכרות מתייחסת לחידוש דרבנן ל !

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help