sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אחד משני מרכיביו - יש בו משום זיוף המציאות . הפתרון אינו נעוץ בבחירת אחת משתי האפשרויות , אלא בקבלת שתיהן גם יחד , מתוך הבנה שמתח אין פירושו סתירה . יש צורך לעיין מחדש ביצירות של ההגות היהודית ולחפש אחרי הדגמים השונים באמצעותם ניתן לחבר את הקצוות . דגמים אלה מייצגים השקפות שונות , שאת מקורותיהן ניתן למצוא כבר בטקסטים התלמודיים עצמם , אשר שימשו בסיס לכל ההגות המאוחרת . כדי להיכנס לעולמם של חז " ל נעמיד לפנינו שני טקסטים : [ א ] מעשה ברבי יוסי בן דורמסקית שהלך להקביל פני רבי אל [ י ] עזר בלוד . אמר לו : מה חידוש היה בבית המדרש היוכו ? אמר ליה : נמנו וגמרו , עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית . אמר לו : יוסי , פשוט ידיך וקבל עיניך ; פשט ידיו וקבל עיניו . בכה רבי אל [ י ] עזר ואמר : סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם . אמר לו : לך אמור להם , אל תחושו למניינכם , כך מקובלני מרבן יוחנן בן זכאי , ששמע מרבו ורבו מרבו הלכתא למשה מסיני - עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית . מה טעם ? הרבה כרכים כבשו עולי מצרים ולא כבשום עולי בבל , מפני שקדושה ראשונה קידשה לשעתה ולא קידשה לעתיד לבוא , והניחום כדי שיסמכו עליהן עניים בשביעית ( בבלי חגיגה ג ע"ב . ( [ ב ] תנו רבנן : מעשה ברבי יוחנן בן ברוקה ורבי אלעזר ( בן ) חסמא שהלכו להקביל פני רבי יהושע בפקיעין . אמר להם : מה חידוש היה בבית המדרש היום ? אמרו לו : תלמידיך אנו ומימיך אנו שותין . אמר להם : אף על פי כן , אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש . שבת של מי הייתה - שבת של רבי אלעזר בן עזריה הייתה ; ובמה הייתה הגדה היום ? אמרו לו : בפרשת הקהל ; ומה דרש בה ? 'דברי חכמים כדרבנות וכמשמרות נטועים בעלי אספות נתנו מרעה אחד ' ( קהלת י " ב , יא ) - למה נמשלו דברי תורה לדרבן ? לומר לך , מה דרבן זה מכוון את הפרה לתלמיה להוציא חיים לעולם , אף דברי תורה מכוונין את לומדיהן מדרכי מיתה לדרכי חיים . אי מה דרבן זה מטלטל אף דברי תורה מטלטלין ? תלמוד לומר : 'משמרות ;' אי מה מסמר זה חסר ולא יתר אף דברי תורה חסרין ולא יתרץ ? תלמוד לומר . , 'נטועים' מה נטיעה זו פרה ורבה אף דברי תורה פרין ורבין . 'בעלי אספות' - אלו תלמידי חכמים שיושבין אסופות אסופות ועוסקין בתורה , הללו מטמאין והללו מטהרין , הללו אוסרין והללו מתירין , הללו פוסלין והללו מכשירין . שמא יאמר אדם , היאך אני למד תורה מעתה ? תלמוד לומר : ' נתנו מרועה אחד ' - אל אחד נתנן , פרנס אחד אמרן , מפי אדון כל המעשים ברוך שם עמ ' 375 ואילך . ( בתשובתו טוען רס '' ג , שהמסורת קדמה ללימוד המידות , וחז '' ל לא רשמו את י " ג המידות האלה מפני שמהן למדו , אלא מפני שמצאו , שההלכות שבידיהם מתאימות לי " ג מידות אלה . רס " ג השווה את פעולת החכמים לפעולת המדקדקים , שבונים את עמדתם על בסיס השפה הקיימת לפני פעולתם ; מפעלם אינו חידוש אבסולוטי אלא תוצאה של התבוננות בלשון שנמסרה מדור לדור . ועיין סורא ב תשט " ו-ט " ז , עמ ' 324 הע' , 36 בלידשטיין שם עמ ' 14 הע ' וו .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help