sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בשילוב בין שני היסודות הללו מוצאים אנו שתי סוגיות , שליוו את ההגות היהודית ואת תהליך היצירה התורנית על כל דורותיה : [ א ] הקבלה והחידוש - מהו מקור הלגיטימיות של החידוש ומה מהותו ? מה מעמדו של החידוש לפני שהתחדש ? מה מעמדו של החידוש ביחס למסורת ? [ ב ] המחלוקת - מה מעמדם של חילוקי הדעות בהלכה ? כיצד ייתכן ש ' אלו ואלו דברי אלהים חיים ?' מה מעמדם של חידושי התורה שלא נתקבלו ? הקביעה שחידושיו של רבי עקיבא הם 'הלכה למשה , 'מסיני והטענה הידועה ש'אלו ואלו דברי אלהים חיים' הן ודאי פרדוקסליות , ועמדות שונות הוצגו במשך הדורות כדי להתמודד עם סוגיות אלו . אולם כל ניסיון לפשט את הפרדוקס על ידי שלילת בכוונה . ניתן להבין , שנתיישבה דעתו מפני שהיה ברור לו שיקבל דברים אלה , או מפני שבצורה פרדוקסלית אלו הם דברי משה , למרות שיחודשו מאוחר יותר . . 6 נדמה לי , שניתן להשוות שאלות אלו לבעייתו של הפילוסוף , המעמיד את עולם האידיאות אל מול העולם הריאלי , עולם התופעות , ורואה בעולם הקונקרטי שתי תופעות המצריכות הסבר : התנועה והריבוי . גם איש ההלכה עומד בפני שתי תופעות הדורשות הסבר : החידוש והמחלוקת . . 7 בעבודה זו ננסה לעמוד על היבטים שונים בתפיסת החידוש ועל מעמדו מול המסורת , אולם לדיון זה שני ממדים שונים . הממד הראשון , הפנימי , בו באות לידי עימות קונספציות הגותיות שונות בתוך המחנה , שמקורן מצוי , כפי הנראה , כבר אצל חז"ל . הממד השני הוא המאבק עם גישות מחוץ למחנה , שהביאו לכך , שלפעמים העמדות עוצבו או אף עוותו בעקבות לחץ הוויכוח . מתרחש כאן תהליך גומלין מסובך , המוסיף רובד פולמוסי לשאלות התוכניות . דוגמה בולטת להשפעת הפולמוס נמצא בספרות הגאונים על רקע הוויכוח עם הקראים . מצויה אצלם אידיאולוגיה המנסה להציג את התורה שבעל פה כמבוססת על מסורת בלתי נפסקת , שלא שלטה עליה שכחה ושאין בה חידוש . ראה מאמרו של יעקב בלידשטיין , 'רעיון תורה שבעל פה ותולדותיו באיגרת רב שרירא גאון , ' דעת , 4 חורף תש '' ם עמ ' . 16-5 לפי דעתו של רב שרירא גאון , הדורות המאותרים כתבו דברים שהיו ידועים לראשונים , אלא שאלו לא ראו לנכון לכתוב אותם ( ראה איגרת רב שרירא גאון , מהד' ב " מ לוין , מהד' צילום , ירושלים תשל '' ב עמ ' , 9 וניתוחו של בלידשטיין שם עמ ' : ( 15-14 "הוייא דאביי ורבא לא מדעתייהו הוו , אלא כולהון נהירין . "לראשונים כפי שבלידשטיין הסביר , טען רב שרירא גאון , שההבחנה בין תורה שבכתב לבין תורה שבעל פה נעוצה בקדושת הניסוח שבתורה שבכתב . והשווה דברי רבינו חננאל ( אוצה"ג סוכה עמ' 95 ס ' רס"ה , ופירושו לסוכה מה ע '' ב : ( "ללמדך המסורת שהיה בידם בדברי אביי ורבא , וכך היה בידי הראשונים בקבלה הלכה למשה מסיני ואינם . "דבריהם גישה עקרונית דומה מצויה במשנתו של רס '' ג על המקור של המצוות השמעיות ( ראה משה צוקר , 'קטעים מכתאב תחציל אלשראיע אלסמעיה , 'ג"לרס תרביץ , שנה מא תשל"ב ( להלן [ קטע , ([ עמ ' . ( 410-373 הקראים ביקרו את רס '' ג על חוסר העקביות , לכאורה , המצוייה במשנתו . מחד , הוא שולל את הסמכות המשפטית של השימוש בהקש ; מאידך , הוא מחזיק בדברי חכמי התלמוד , הבנויים על המידות שהתורה נדרשת בהן , דהיינו על ההקש . הגאון התייחס לבעיה זו בראש פירושו לס' ויקרא ( עיין צוקר ,

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help